이 연구의 목적은 학교급별 특수교사들의 인식을 비교하여 특수학급의 운영 실태 및 개선방안에 관해 살펴보는 것이다. 구체적인 연구문제는 첫째, 초․중․고등학교 특수학급의 운영 실태는 어떠한가? 둘째, 초․중․고등학교 특수학급 운영 상 개선방안은 무엇인가? 이다. 본 연구의 대상은 서울, 경기도, 경북, 경남, 울산, 부산에 소재한 초․중․고등학교의 특수학급 교사 300명으로서 설문조사를 실시하여 총 265부를 SPSS를 통하여 자료 처리를 하였다. 그 결과 첫째, 특수학급 운영 실태에서 특수학급에서는 초등학교와 중학교가 사회적응능력 신장을, 고등학교가 직업적 자립능력 신장을 목표로 운영하고 있다는 것으로 나타났다. 중점 교육활동 영역으로 초등학교에서는 교과교육, 중학교에서는 기능적 생활중심교육, 고등학교에서는 전환 및 직업교육으로 나타났다. 개별화교육의 어려운 점으로는 초·중학교에서는 개별화 교육방법과 지도자료의 부족, 학교 일반업무의 과다를, 고등학교에서는 학급당 학생수의 과다를 가장 많은 이유로 들었다. 둘째, 특수학급 운영의 개선방안에 관해 먼저, 효율적인 특수학급 운영을 위해 우선시되어야 할 지원으로 초·중·고 특수학급 교사 대부분이 일반학급의 이해와 협조가 필요하다고 인식하고 있는 것으로 나타났다. 그 다음으로 특수학급 운영상 행·재정적 지원, 학습자료의 공급 확대, 교육과정의 재구성 등을 필요한 지원으로 인식하는 것으로 나타났다. 그리고 특수학급 운영에 필요한 교내연수 내용으로 초·중·고등학교 교사 모두 장애학생 통합 지원 방법이 필요하며, 개별화교육의 효율적인 적용을 위해서는 현실적인 개별화교육 프로그램 수립방법과 작성양식의 개발이 필요하다고 인식하고 있는 것으로 나타났다. 또한 학교급간 유기적인 연계를 위해서 초·중·고등학교 모두 학교급간 학생에 대한 정보교환과 학교급간 연계된 교육과정의 재구성과 교구·자료 개발이 필요하다고 보았다.
This study looked into the management status and improvement in special classes by comparing perception of special education teachers. The study examined two things. One is how the special class management status in elementary ,middle, and high school is. The other is the teacher’s perception on improvement for managing special class.
First, in the operating target of special class, it appeared some differences that elementary and middle school were based on increasing social adaptive abilities. Second, in the difficulty of individualized education, elementary and middle school stated the reasons that the shortage of individualized education methods and guiding materials, and much school works. High school stated the reason that over students per classroom. Third, in the connection condition, there was not connected properly in most elementary, middle, and high school special classes. The main reason of this problem was the lack of teacher’s curriculum understanding, the sufficiency of standardized curriculum, and educational environment. Fourth, most elementary, middle, and high school special class teachers thought that the most priority matter to support was needed understanding and cooperation with normal classes for the improvement of operating.
It was needed that all elementary, middle, and high schools had should exchange each school’s student information, restructure connected curriculum and develope subject materials for intimately connection among each school.