한국의 인구변화와 경제적 침체는 사회적 약자들을 빠르게 증가시키고 있으며, 주거복지가 정부의 주요 화두가 되었음에도 이들의 주거실태는 실증적으로 공유되지 못하고 있다. 본 연구의 목적은 도시 저소득 노인 단독가구의 주택개조실태 및 요구를 파악하여, 주거복지정책의 방안에 기초자료로 사용하고자 하는 것이다. 본 연구의 방법은 설문지를 동반한 일대일 면접방법으로 하였으며 표본추출은 저소득층이 밀집한 지역을 이용한 유층군집표집 방법을 이용하였다. 자료는 2014년 7월, 8월에 수집되었으며 총 174부가 이용되었다. 분석결과, 저소득층 노인단독가구는 주택성능 결핍정도가 높음에도 불구하고 경제적 여건 및 임차인이란 조건에 의해 1가구당 평균 0.83건으로 매우 저조한 개조실태를 보였다. 또한, 최근 주목받고 있는 베리어프리와 연관된 항목보다는 시설 및 설비교체, 수리 및 마감공사의 항목이 개조경험 및 개조요구가 더욱 높았으며, 개조 후에도 지속적인 개조요구가 강하였다. 결론적으로 저소득층 노인단독가구를 위한 주택개조지원정책은 다른 노인가구유형과 지원액수 및 횟수, 지원항목에서 차별을 둔 단계적 지원으로 이루어져야 한다.
Korean population change and economic downturn has caused increase in socially vulnerable people. Although the housing welfare has became a major political subject of government, the residential condition has not been shared empirically. The purpose of this research was in comprehending the conditions and needs of home modifications for the low-income elderly household in urban area, to later be used as foundation resource for housing welfare plan. Household type and house types were considered important. One-to-one interview was conducted along with questionnaires, and a stratified cluster random sampling method was used to select sample from low-income area. The 174 data was collected between July and August, 2014. Despite the high degree of deficiency in housing performance among the low-income elderly households, the number of actual modification per household averaged only at 0.83 due to financial difficulty and leasing conditions. Also, instead of finding barrier free-related cases, which is today's popular subject, more cases had or were requesting actual modifications regarding basic mechanical systems or finish constructions. In conclusion, the home improvement supporting policy for low-income elderly households must be executed in phases, considering variables such as household types, subsidized amount and numbers, and aided items.