규제란 국가가 특정영역을 선택하고 동 영역에서 특정한 행위를 영위하고자 하는 자에 대하여 일정한 요건을 정하고 그 준수의 여부에 따라 이를 허용하거나 거부하는 행위를 의미한다. 이러한 규제의 개념은 법적인 측면에서 헌법 제37조 제2항, 행정규제기본법 제2조에서 규정하고 있는 사항과 연관하여 이해할 수 있으며, 구체적인 규제의 발현은 각 개별법에 의한다. 규제는 경제적 규제, 사회적 규제, 행정적 규제로 나눌 수 있으며, 그 중 가장 비중이 큰 규제가 경제적 규제이다. 경제적 규제는 다시 진입규제, 가격규제, 품질규제로 나눌 수 있다. 규제는 행정규제기본법에서 정하고 있는 규제법정주의에 따라 그 기본적 출발점은 법률에 있다. 그리고 지방자치단체는 법률의 위임에 의해 자치단체의 사정에 부합하게 조례제정을 통해 규제를 구체화하고 집행하게 된다.
자치입법권이 발현될 수 있는 것은 고유사무와 단체위임사무이며, 기관위임사무의 경우에는 법령에 규정이 있는 경우에만 해당된다. 만약 전국적으로 통일성이 필요한 분야이거나, 규제완화시 ‘규제쇼핑’이 가능한 경우에는 자치입법권이 제한될 수 있는 여지가 있다. 자치입법법원의 형성에서 법령위반이 발생하는 경우는 법령상 규제기준을 조례가 초과하는 경우, 법령상 위임의 근거가 없는 규제가 설정되는 경우, 상위법령에서 위임한 범위를 벗어나 규제를 형성한 경우를 들 수 있다. 한편, 법령의 상한 내에서 조례로 제재기준을 구체화하거나 차등화하는 경우에는 일률적으로 위법가능성을 판단하기에는 어려우며, 각 개별적 상황에 따라 판단된다.
지방자치단체 차원에서 규제의 설정이 이루어지는 경우에는 중앙정부에 의한 규제심사가 이루어진다. 이때 중앙정부와 지방자치단체간 협력이 이루어지게 되며, 지방규제개선위원회를 통해 규제이슈가 점검된다. 각 지방자치단체별로 규제개혁을 위한 기구를 두고 있으나, 그 실질적 활용성은 일부 지방자치단체에 그치고 있다. 규제분야에서 자치입법권의 확대와 관련하여서는 그 장․단점에 대해서는 견해가 대립된다. 지방자치단체간 규제경쟁이 발생할 경우 전체 지방자치단체와 국가에 부정적인 영향을 줄 수 있다는 견해와 자치입법권의 확대는 지방자치제도의 취지에 부합하고 당연하다는 견해이다. 최근 판례의 입장은 규제현장의 특성에 부합한 규제 조례의 성립과 집행여지를 확대해 나가고 있다. 현재 지방자치단체가 제정하는 규제관련 조례에 대해서는, 규제개선을 위해 표준조례와 같은 모델제시나 일정한 규제기준의 제시 및 그 개선이 필요하다. 이는 중앙정부차원에서나 지방자치단체 차원 모두에서 이루어져야 하며, 지방자치단체에서는 주민참여에 의한 방법도 포함한다.
규제의 수를 줄이는 방법도 중요하지만 규제의 질을 개선하는 것도 중요하다. 지방의 현실에 부합한 규제설정과 집행을 위해 중앙정부와 지방자치단체간 협력이 중요하며, 아울러 광역지방자치단체와 기초지방자치단체간 협력 역시 필요한 부분이다.
Regulation means to determine certain requirements for those desiring to carry out a particular conduct in a particular sector selected by the nation and to provide approvals or refusals on such depending on the compliance level. The concept of such regulation can be understood in connection with the matters regulated in Article 2 of the Framework Act on Administrative Regulation and Article 37 Clause 2 of the Constitution from a legal perspective, and the manifestation of the specific rules depend on each individual law. Regulations can be divided into economic regulation, social regulation, and administrative regulation, and the regulations with the largest weight is economic regulation. Economic regulation can further be divided into entry regulation, price regulation, and quality regulation. The basic starting point of regulations is based on law pursuant to the regulation laws that is provided in the Framework Act on Administrative Regulation. Local governments specify and execute such regulations through enacting ordinances conforming to the circumstances of each local government through power delegated by law.
Autonomous legislative power may be revealed through autonomous affairs and mandated delegated affairs, however, agency delegated affairs only pertain to situations where there are regulations in the laws. If there is an area requiring national uniformity or if ‘regulation shopping’ is available by alleviating the regulations, the autonomous legislative power may be restricted. The situations where laws are violated upon forming autonomous legislative power are when an ordinance exceeds the level of regulations under the laws, when a regulation having no basis of delegation under the laws is established, and when a regulation is formed by exceeding the scope delegated by superior laws. On the other hand, when materializing or differentiating the restriction levels within the limits of the laws, it is difficult to uniformly determine the likelihood of violation, thus, each individuals situation is determined separately.
When regulations are established in the local government level, a regulation evaluation is made by the national government. In this case, cooperation between the national and local government is formed, and the regulation issues are examined through the local regulation improvement committee. There are organizations for regulation reformation in each local government, however, only some of the local governments actually utilize such organizations. There are conflicting opinions regarding the advantages and disadvantages relating to the expansion of autonomous legislative power in the regulations sector. Some opine that there may be negative effect on the nation and all local governments if a competition of regulations occurs between local governments, whereas some opine that the expansion of the autonomous legislative power conforms to the purpose of the local government system and is reasonable. The stance taken by recent case law is to form regulations ordinances conforming to the characteristics of the regulation site and to expand the likelihood of enforcement. Regarding the current ordinances relating to regulations enacted by local governments, there is a need to suggest certain regulation standards or models such as the standard acts for regulation improvement and to actually make such improvements. This should be realized both in the national and local government level, and the local governments should include methods of resident participation.
The method of reducing the number of regulations is important, however, it is also important to enhance the quality of regulation. The cooperation between the national and local governments for establishing and enforcing regulations conforming to the reality of local areas is important, and cooperation between metropolitan municipalities and primary local governments is also required.