오늘날 구성주의 지식관은 교사에게 실천적 지식이 갖는 중요성을 부각시켜주고 있다. 특히 세계지리 과목은 교사 변인에 따라 교실 수업의 성패가 좌우될 정도로 교사의 실천적 지식이 매우 중요한 역할을 한다. 연구자는 세계지리 과목이 안고 있는 내용의 나열성과 방대함이란 문제를 들어 교사의 실천적 지식 중에서도 내용의 재구성에 관한 부분이 가장 중요하다고 생각하였다. 이 문제의식에서 연구자는 세계지리의 과목 목표를 비판적 시민성의 함양으로 설정하고 주요 개념을 비롯한 재구성의 방안을 구상하였으며, 이를 바탕으로 경계 지역으로서의 지중해 지역을 사례로 내용 재구성의 실제를 보여주고자 하였다. 내용 재구성의 방안은 주요 지리 개념들과 슐만이 제안한 교수학적 논리를 결합함으로써 네 단계로 제시하였다. 경관에 근거한 구조적 이해, 장소의 다양성을 통한 지역의 해체적 이해, 시간과 스케일에 따른 반성, 지리적 상상력을 통한 새로운 이해가 그것이다.
Today, constuctivist view on knowledge has highlighted the teacher’s role. Especially, the classroom of the subject‘ world geography’ depends on teacher as an important variable because it deals not only with many facts but also with contents of encyclopedia. So, the author thinks that it is very important for teacher who takes charge of word geography to has ability to reconstruct contents of the subject. On the basis of this train of thought, the author prepared critical global citizenship as a purpose of the subject, abstracted major concepts of geography, embodied organizing logic to reconstruct contents of the subject, and tried to show a practice with the case of the Mediterranean macro-region. Therefore, the author proposes four stages as organizing logic by combining pedagogical logic with major concepts of geography. Four stages are composed of structural grasp based on landscape, destructive understanding based on place, reflective thinking on bases of time and scale, and new comprehension through geographical imagination.