메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국멀티미디어언어교육학회 멀티미디어 언어교육 멀티미디어 언어교육 제18권 제2호
발행연도
2015.1
수록면
37 - 58 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
A number of studies have reported the benefits of music in language learning, but some have also found evidence that the music may deteriorate the writing fluency and quality. Given that, this study aims to expand our knowledge on the musical effects in L2 writing and their dependency on the writer’s L2 proficiency. This study recruited 28 students, who wrote an argumentative essay in music and no music conditions respectively. Results of the experiment were examined in terms of Skehan’s three dimensions of fluency (e.g., speed, breakdown dysfluency, and repair dysfluency) and writing quality. Data analysis showed significant differences in pause frequency between the music and no music conditions. Further, High Proficiency Group (HPG) and Low Proficiency Group (LPG) were compared, and the results of total writing time showed a significant group by condition interaction, indicating marginally different effects of music depending on the writers’ proficiency level. The findings of this study suggested a moderate facilitative effect of background music in L2 writing and its dependency on the writers’ L2 proficiency level. It is hoped that the findings of this study invite further exploration on the effects of music to bring pedagogical implications in L2 writing pedagogy.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (23)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0