최근 연구가 진행되고 있는 2009 수학과 교육과정 개발 연구에 시사점을 제공할 목적으로 본 연구에서는 1990년대 이후에 미국에서 추진되고 있는 수학교육 개혁 프로그램 중의 하나인 ‘The Connected Mathematics Project(이하, CMP)’에 대하여 고찰한다. 연구 내용들은 CMP를 추진하게 된 배경, 1991년에서 1996년 사이에 수행된 CMP(이하, CMP1)에서 개발된 교과서(이하, CMP1 교과서)에 대한 논란, CMP1을 수정․보완하기 위하여 2000년에서 2006년 사이에 수행된 CMP(이하, CMP2)의 교육과정이며, 문헌연구 방법을 통하여 살펴본 결과, CMP2 교육과정에서는 CMP1 교과서에 대해 제기된 논란을 일부 반영하여, 기본적인 기능 습득을 위한 절차를 도입하고 과다한 수업량과 시수를 감축할 뿐만 아니라 대수를 강조하고 자료 분석 내용들을 강화하였다.
We study on the Connected Mathematics Project(CMP), one of the American mathematics education reform projects which have been promoted since the 1990s, so that we can provide some suggestions for the recent research of developing the 2009 Korean Mathematics Curriculum. In this paper, we examine the background of the CMP, the controversies over the textbooks [CMP1 textbooks] developed by CMP[CMP1] implemented from 1991 till 1996, and the curriculum of the CMP[CMP2] revised from CMP1 and carried from 2000 till 2006. Through the literature study, we can see that the CMP2 curriculum has reflected some of those controversies of the CMP1 textbooks by introducing procedures for students' acquiring basic skills, reducing the number of lessons and the contents supposed to be learned in each lesson, putting more stress on algebra and adding data analysis contents more.