주 5일제 수업이 시작되었다. 주 5일제 수업은 교육제도의 변화만을 의미하지 않는다.
그것은 변화하는 사회, 문화 속에서 교육의 역할, 교육의 방향, 교육의 내용 등이 달라져야 함을 의미하는 것이다. 따라서 본 논문에서는 주 5일제를 맞이하면서 교회교육에 대한새로운 역할 및 방향성에 대한 성찰을 하고자 한다. 이를 통하여 교회가 사회 속에서의공적 시민으로서의 역할과 기독교적 제자도를 수행하는 삶을 살아가도록 돕는 교육적 설계에 대한 제안을 하고자 하는 것이다.
주 5일 수업제는 교육을 학교교육 중심으로 보던 관점에서 가정-사회 (교회)와의 연계관점으로의 전환과 체험학습, 자기주도적 학습, 평생학습의 관점을 담고 있는 것이다. 학습과 교육의 개념이 확장되는 것을 의미하며, 앞으로 다가오는 미래의 교육 방향이 달라지고 있음을 시사한다. 디지털문화, 다원화, 다문화 사회 속에서 우리 사회가 필요로 하는미래의 동력들은 창조적인 인간, 관계적인 인간, 공감하는 인간, 의미를 추구하는 인간, 놀이하는 인간, 조화를 이루는 삶을 추구하는 인간상 등이다. 이러한 미래세대를 키워내기위해서는 교육은 학교에서 이루어지는 지식 전달위주의 교육체제를 탈피하여 경험적이고관계적인 교육, 지성적이지만 감성적인 부분까지 성장시켜 줄 수 있는 교육, 개인의 정체성을 확고히 하지만 공동체적 삶을 통해 행복과 의미를 찾아 갈 수 있는 교육으로 전환되어야 한다. 이를 위해서는 교육의 장, 교육의 내용, 교육의 방법과 같은 교육 과정이 확장되고 다양화되어야 한다.
따라서 교회는 ‘놀토’를 위한 ‘프로그래머’로서의 역할을 벗어나서 교회가 주 5일 수업제뿐만 아니라 이로 인하여 변화되는 미래사회의 교육을 준비해야 한다. 이를 위하여 우선적으로 ‘수업을 안 하는 토요일’의 의미를 넘어서는 교육적, 사회적, 문화적 방향의 전환을 의미한다는 것을 인식하고 다음세대, 미래세대를 위한 교육적 가치들을 기반으로 하여* 이 논문은 2012년도 목원대학교 학술연구비지원에 의해 연구되었음.
2 기독교교육논총 제30집교육계획을 구성해야 한다. 또한 학교-가정-교회-사회로 연계되는 교육구조로의 전환임을 기억하고 교회의 교육적 기능을 확대하고 전문화할 필요가 있다. 이를 위한 재정 확보 및 교육적 환경 등 인적, 물적, 제도적 인프라를 지속적으로 구축해 가는 장ㆍ단기적계획을 세워야 한다.
주 5일 수업제로의 변화 속에서 교회는 존재론적 역할에 대한 진지한 성찰, 즉, 예수님의 제자로서의 역할과 더불어 공적 시민으로서의 교회의 역할을 교회교육의 새로운 설계속에 재정립하는 기회가 되어야 한다.
5-day school(work) system a week in Korea became common to all Korean students and workers in general. Korea practiced six day study system in a week for a long time and now it is changed. This does not just mean the change of educational system. It requires changes in various realms such as direction, contents, function of education in relation to rapidly changing culture. Therefore this paper aims to reflect the new role and direction of education, especially with the church education perspectives. Simply put, this change directs our attention to making a fresh suggestion of educational system as to taking a more responsible role as disciples of Christ and citizens in society as well as in the church.
5-day school system escapes from the idea of schooling paradigm and supports the fact that education must take place both in family and society at the respectively. Hence it supports the idea of experience oriented learning and life long learning. Therefore the 5-day school system will have to consider the total curriculum based on students’ learning style and their learning context. It means that the concepts of learning and educating expand tremendously, so that the near future education’s direction will encompass various new ideas. Christian educators need to understand the meaning and implication of digital culture, multi-culturalism, and pluralism.
What we can do and must do to meet the needs of future generation will make a huge difference in the real educational settings. How can we help the future generation to be more creative, relational, empathetic, meaningful, harmonious, cheerful and more wholistic in their life? In order for us to contribute to helping our children to be like that, our transmissive educational system must be avoided and embrace the experiential,participatory, relational and logical-emotional education. Not only that, we must embrace the education that will foster the sense of individual as well as communal identity, so that the learners will seek to practice genuine happiness and meaning in life.
In this time of rapid change, churches must not be just a program provider. Rather they need to prepare Christian education in general for the future generation. They need to study, in particular, the meaning of 5-day school system in terms of educational, social, and cultural perspectives and set up a wholistic curriculum that embraces the life of school, family, church and society. It is time for church education to be more professional and expand its function to influence our student lives positively. In order to do that, churches need to set up short and long term plans which require human, materialistic and systematic resources.
In this time of change (six day to five day study system), we must rethink the identity of Christians as disciples of Christ and extend our existential purpose and reason as public citizens in the world.