이 연구는 중소기업 구조화된 현장 훈련(SOJT) SOJT는 국내에서 ‘구조화된 현장 훈련’, ‘체계적 현장 훈련’, ‘체계적 현장 직무 교육훈련’ 등으로 다양하게 번역되어 사용되고 있다. 고용노동부가 주관하고 한국산업인력공단이 시행하는 사업의 경우 ‘체계적 현장 훈련’이라는 용어를 사용하고 있다. 그러나 SOJT는 전통적 OJT, 즉 비구조화된(unstructured) OJT의 대안으로써 등장한 것(조세형, 윤동열, 2011)이기 때문에 이 연구는 SOJT를 ‘구조화된 현장 훈련’이라는 용어로 번역하여 사용한다.
프로그램을 대상으로 논리 지향 평가 실행 수준이 평가 결과 활용에 영향을 미치는 과정에서 평가의 질이 갖는 조절 효과를 살펴보았다. 그리고 프로그램 논리에 기반을 둔 평가, 평가의 질과 평가 결과 활용에 관한 시사점을 도출하고자 하였다. 이를 위해 김대영, 배을규(2012)의 중소기업 SOJT 프로그램 평가 모형, JCSEE 프로그램 평가 표준(Yarbrough et al., 2011), McCormick(1997)의 평가 결과 활용 수준 측정 도구를 활용하여 2011년 고용노동부가 주관하고 한국산업인력공단이 시행한 ‘중소기업 체계적 현장 훈련(SOJT) 지원 사업’ 중 CEO 연수회, SOJT 담당자 교육, SOJT 트레이너 교육의 참가자들을 대상으로 설문 조사를 실시하였다.
연구 결과, 논리 지향 평가 접근법에 따른 SOJT 프로그램 평가 실행 수준, 평가의 질, 프로그램 평가 결과 활용(도구적 활용, 개념적 활용, 상징적 활용)은 상호 정적인 관계를 갖는 것으로 나타났다. 그리고 SOJT 프로그램 평가 실행 수준과 도구적 활용의 관계를 평가의 질 하위 변인 중 효용성과 책무성이, SOJT 프로그램 평가 실행 수준과 개념적 활용의 관계를 효용성, 현실성, 공정성이 조절하는 것으로 확인되었다. 이상의 연구 결과를 바탕으로 논리 지향 평가 실행, 평가의 질 향상 및 평가 결과 활용 촉진에 관한 몇 가지 시사점을 제언하였다.
The purpose of this study was to examine the moderating effects of quality of evaluation on the relationship between indices of theory-driven evaluation and utilizations of evaluation results of Structured On the Job Training(SOJT) Program in small and medium-sized enterprises(SMEs). Based upon the results of this study, several suggestions were made to enhance the evaluation procedures and methods of SOJT program and utilize the evaluation results of SOJT program in SMEs. For this study, a web survey was conducted with 307 trainees who attended the training program consisting of a series of several courses to teach how to implement SOJT in their organizations, lasting from April 9, 2012 to April 17, 2012. As the subjects of this study, trainees were CEO, HRD staff, and SOJT trainers.
The results of this study were as follows: First, this study showed that the degrees of implementation of theory-driven evaluation, quality of evaluation, and utilization of evaluation results were correlated positively. Second, Utility and Accountability had statistically moderating effects on the implementation of theory-driven evaluation and Instrumental use of evaluation results, while Utility, Feasibility and Propriety had statistically moderating effects on the implementation of theory-driven evaluation and Conceptual use of evaluation results.
Given those results of the study, there were several theoretical and practical implications on HRD and evaluation fields.