최근 팔로워에 대한 관심과 중요성에 대한 인식이 확산되고 있지만 조직에서 요구하는 팔로워십 역량을 실증적으로 제시하거나 조직구성원들이 인식하고 있는 팔로워십 역량 및 팔로워십 개발 등과 관련된 연구는 부족하다. 이에 본 연구에서는 리더십 및 HRD 전문가들의 의견을 조사하여 기업 내 조직구성원들에게 요구되는 팔로워십 역량을 도출하고 역량에 대한 중요도를 산출함으로써 팔로워십 역량을 기반으로 한 기업 내 조직구성원의 인적자원개발에 시사점을 제공하고자 한다. 이를 위해 본 연구에서는 문헌연구와 FGI 그리고 3차에 걸친 델파이조사를 통해 팔로워십 역량을 도출하고 계층화분석방법(Analytic Hierarchy Process)으로 역량에 대한 상대적 중요도를 분석했다. 본 연구의 결과 팔로워십 역량은 지식, 기술, 태도 등 3개 영역과 조직목표이해, 업무전문성, 혁신적 사고, 문제해결력, 협력, 대인관계, 의사소통, 열정, 정직성, 신뢰성, 책임감, 주인의식 등 12개의 팔로워십 주요역량 그리고 주요역량별 39개의 세부역량으로 분석되었다. 또한 AHP분석 결과 팔로워십 역량의 종합중요도 측면에서 볼 때 팔로워십 영역에서는 태도가 가장 중요한 역량으로 분석되었으며 팔로워십 주요역량 중에서는 신뢰성이 중요한 역량으로 분석되었다. 그리고 팔로워십 세부역량 중에서는 리더 신뢰가 가장 중요한 역량으로 분석되었다. 본 연구는 학문적 측면에서 팔로워십에 대한 실증연구를 통해 인적자원개발의 영역을 팔로워에게로 확대시킴은 물론, 팔로워십에 대한 연구의 기반을 마련하였으며 연구방법론적 측면에서 FGI, 델파이조사, AHP 등 다양한 분석방법을 적용하여 연구에 타당도를 높였다. 또한 실용적 측면에서 조직구성원들이 팔로워로서의 역할 수행을 위한 구체적인 역량을 제시하고 기업교육에서 팔로워십 역량을 적용해 볼 수 있는 기반을 제공했다는 의의를 둘 수 있다.
Recently, importance of followership has been increasing. However the studies and researches regarding followership are limited. The purpose of this study is to provide implications and guidelines for HRD organizations and employees who need to develop followership competencies in the large Korean enterprises through analyzing and identifying relative importance of followership competencies.
Major research questions are as follows; first, what are the followership competencies in large Korean enterprises? Second, what are the more relatively important followership competencies to cultivate their employees? To find out the results, competency modeling has been conducted to identify followership competencies through literature review, open-ended questionnaire, FGI, Delphi survey technique and AHP(Analytic Hierarchy Process).
The major findings are as follows; 12 major competencies within 3 domains (knowledge, skill, and attitude) are identified such as understanding organizational achievement goal, job specialty, innovative thinking, problem solving, collaboration, interpersonal skill, passion, integrity, trust, responsibility and task ownership. In addition, 39 sub followership competencies are identified. Attitude domain is the most critical one through AHP(Analytical Hierarchy Process) method. Trust is the most important competency in the 12 competencies.
Among the 39 sub competencies, trust on leaders is identified as the most critical one.
Based upon all the result above, implications can be provided as follows; first, to pursue effective followership, followers should believe their leaders. On top of that, we need to develop followership competencies for sustainable growth of enterprises. In sum, this study is expected to contribute developing proper followership competencies in large Korean enterprises and to understand followership in other organizations.