이 연구의 목적은 공공기관 연수원의 교육 프로그램에 참가한 학습자의 교육훈련 전이 경험을 측정하고, 교육훈련 전이의 촉진 및 저해요인에 대해 심층적으로 탐색해보는 데 있었다. 이를 위해 본 연구에서는 성공 사례 기법(SCM)을 활용하여 1) 평가대상 프로그램의 선정, 2) 교육효과모델 개발, 3) 전이 측정도구 개발, 4) 전이 수준 측정, 5) 전이 핵심 성공요인 및 실패요인 도출의 단계를 수행하였다. 연구결과, 교육훈련 전이에 영향을 미치는 핵심 성공요인으로는 개인 특성 요인의 학습동기, 전이동기, 교육설계 요인의 교육훈련 내용의 직무 관련성, 전이를 고려한 과정 설계, 강사 전문성, 조직특성 요인으로는 교장 및 교감의 지원, 전이기회, 변화 개방성이 도출되었고, 핵심 실패요인으로는 개인특성 요인의 교육 참가동기의 불명확함, 전이동기의 부재, 교육설계 요인의 교육내용과 직무의 관련성 미흡, 교육내용 및 시간의 부적절성, 조직특성 요인의 학습지향 문화의 결여, 교장과 교감 및 학교의 지원 결여가 도출되었다.
The purpose of this study was to identify the facilitating factors and barrier factors influencing on training effectiveness. To achieve the purpose, the research implemented 4-step process using by Success Case Method; 1) selecting the targeted training program, 2) developing the Training Impact Model, 3) developing the survey for training transfer, 4) evaluating training transfer, and 5) identifying critical success factors and critical failure factors influencing on training transfer.
The results of this study were as follows. First, a total of 8 factors were identified as critical success factors influencing on training transfer; learning motivation and training transfer motivation in individual characteristic factors, relation between instructional contents and job, designing training program considering training transfer and expertise of instructor in instructional design factors, line managers' support for learning, opportunity for training transfer, and capacity for organization change. Second, a total of 6 factors were identified as critical failure factors influencing on training transfer; indefiniteness of learning motivation, absence of training transfer motivation in individual characteristic factors, no relation between instructional contents, and job, inappropriate instructional contents and hours in instructional design factors, lack of learning orientation culture, and lack of both line manager' and organization's support for learning.
Based on the research results, conclusions and implications were suggested.