본 연구의 목적은 진지한 여가로서 도보여행자의 체험 요인을 분석하여, 진지한 여가 체험이 도보여행자에게 어떠한 의미를 지니는지를 살펴보고자 했다. 이를 위해 2013년 9월 13일부터 2013년 12월 14일까지 인천 둘레길 이용자들을 대상으로 참여 관찰 및 심층면담을 진행했다. 이렇게 수집된 자료는 현상학적 방법에 근거한 콜레지(Colaizzi)의 7단계 분석 절차를 참고하여 주요어, 주제모음, 범주화과정으로 나누어 분석을 했다. 그 결과 59개의 주요어와 11개의 주제모음, 4개의범주를 도출했다. 도보여행자의 진지한 여가 체험 결과는 신체적 체험, 사회적체험, 심미적 체험, 기예적 체험으로 범주화된다. 신체적 체험은 신체상, 고통극복경향이며, 사회적 체험은 관계적 소통, 사회공헌 성향으로 도출했다. 심미적 체험의 경우, 치유감, 향수감, 순간성, 자연친화성이며, 기예적 체험은 탐구적 신기성, 시각의 확장, 창조적 수행감 요인으로 분류하였다. 이 연구에서 얻어낸 결과로서 도보여행자의 진지한 여가 체험은 첫째, 신체적 체험은 몸의 움직임을 통해 발현되는 체험으로서 고통과 부정적 감정이 수반된다 하더라도 그것을 이겨내며, 신체적 변화 및 효과, 즐거움을 기대하는 체험이다. 둘째, 사회적 체험의 경우, 자아와 사회 구성원 간의 상호작용을 통해 발현되는 체험으로서 소속감을 느끼며, 자발적인 봉사활동을 통해 자아만족 등의 보상이 이루어지는 체험이다. 셋째, 심미적 체험은 공간과 자신의 내면 활동이 상호작용을 하면서 발현되는 진정성과 숭고 감정을 느끼게 되는 정신적 체험이다. 넷째, 기예적 체험은 도보여행 관련 지식을 확장하기 위해 필요한 정보를 수집하고 이에 관한 지식을 창조하며, 이를 수행하는 등의 유목적 체험이다.
This study aims to examine the meanings of serious leisure experiences for walking tourist by analyzing their experience as serious leisure activities.
For this purpose, 7 research participants were chosen out of Incheon's Dullegil walking tourists in 2013 using reputational case selection method and purposeful sampling method. For collection of data, a preliminary investigation was conducted with 2 participants in the '1st Incheon's Dullegil Academy', and participant observation and in-depth interview were carried out from September 13rd to December 14th 2013.
For data analysis, data which were collected using the phenomenological method, were divided into key words, clusters of themes and categories, based on Colaizzi's 7 analysis stages, and they were analyzed. As a result, 59 key words, 11 clusters of themes and 4 categories were extracted. Serious leisure experiences of walking tourists were categorized into physical experience, social experience, aesthetic experience, and artistic experience.
Results of the study on serious leisure experiences of walking tourists are as follows. First, physical experience is to get over pain and negative emotion and to look for physical change and effect and pleasure, as an experience to appear through body movements. Second, social experience is to feel a sense of belonging and to receive rewards including self-satisfaction through voluntary activities, as an experience to appear through an interaction between an ego and social members. Third, aesthetic experience is a mental experience to feel sincerity and nobleness which appear through an interaction between a space and an inner activity.
Fourth, artistic experience is a nomadic experience to collect and to create and to process and to use necessary information for expanding knowledge about walking tour.