본 논문은 중국의 지방정부의 부채규모 추정의 문제점을 분석하고 있다. 중국경제가 급성장하면서 지방정부의 부채에 대한 관심이 증대하고 있다. 특히 2008년 이후 지방정부의 부채규모가 급증하면서 금융위기와의 관계가 다시 부각되고 있다. 본 논문은 중국의 정부부채 유형을 크게 직접채무, 간접채무, 양성채무, 음성채무로 구분해 보았다. 그리고 이를 바탕으로 중국지방정부의 부채유형을 여섯 가지로 요약하였다. 그 중에서 가장 큰 비중을 차지하는 부문은 도시건설투자공사의 은행대출이다. 지방정부부채에서 은행대출이 약 80%를 차지하고 있다. 이 때문에 지방정부부채문제를 금융문제로 접근하고 있다. 본 논문은 중국의 지방정부의 부채규모를 추정할 때 문제점을 크게 네 가지로 요약하고 있다. 첫째는 행정체계의 문제점이다. 중앙정부-성-시-현으로 이어지는 행정체계는 지방정부를 다시 세 단계로 나누기 때문이다. 둘째는 지방정부부채의 주체문제이다. 셋째는 은행과 도시건설투자공사의 관계이다. 표면적으로 양자 관계이지만 실질적으로는 지방정부가 포함된 삼자관계이기 때문이다. 넷째는 음성채무이다. 음성채무는 잠재적인 부채를 유발하는 요인으로 작용한다.
This paper analyse the estimation problems of the local government debts in China. As the China economic development, the concerns of the local government debt are increased. In particular, after 2008, because the scale of local government debt are increased, so the financial crisis also appeared. This paper classified the China government debts to four types, direct debt, contingent liability, visible debt, invisible debt. In the base of this classification, we summarized the China local government debts to six types. The banking loans of the urban construction investment company has biggest proportion. In local government debts, the banking loans occupied 80 percentages. As this structure characteristic, regards the local government debt problem as the financial problem. This paper summarized the four problems of local government debt estimation. First is the administration system problem. China has the four level administration system, central government, provincial government, urban government, and county government. The local government has three level. Second is the main body of the local government debt. Third is the relation bank between urban construction investment company. Fourth is the invisible debt problem.