SDN (Software-defined Networking)이 기존 네트워크의 구조적 한계를 극복하고 신규 서비스를 창출할 수 있는 혁신 기술로 떠오르면서 관련 시장 규모가 급속히 성장하고 있다. 하지만 국내 SDN 기업들은 높은 외산 장비의존도, 전문 인력 및 투자 자본 부족의 문제와 명확한 유즈케이스와 수익 모델 부재 등의 어려움을 겪고 있다. 따라서 본 연구는 국내 SDN 시장 활성화를 위한 관련 기업의 비즈니스 전략에 대한 연구를 수행하였다. 이를 위해 문헌 연구를 토대로 해외 주요 SDN 시장참여자를 분석하고, 국내 시장 분석을 위하여 기업 및 학계의 SDN 전문가를 대상으로 인터뷰를 수행하였다. 분석 결과, 오픈소스 기반의 수요자 니즈를 반영한 솔루션, SDN 애플리케이션 저작도구 및 킬러 애플리케이션 개발이 국내 기업의 비즈니스 성공을 위한 주요 전략으로 분석되었다. 본 연구 결과는 SDN 시장에 진출하거나, SDN 솔루션을 도입하려는 기업들에게 전략적 시사점을 제공할 것으로 기대된다.
Traditional computer network architectures have insufficient structures to address the rapidly changing needs of enterprises, carriers, and end users in the computer network field. Software-Defined Networking (SDN) is the transforming network architecture in order to fend off ossification of traditional network and to carry new business revenues. Due to the advantages of SDN to satisfy their needs, related enterprises expect to increase the application of SDN and its market. However, network vendors in Korea are expected to face challenges to expand SDN market because of the high dependence on foreign network appliance, the lack of professional workforce and the absence of appropriate business models. Therefore, business strategies for domestic SDN vendors are suggested by analyzing business strategies of global vendors and status of Korean vendors. Also, expert interviews were conducted to induce appropriate business strategies to increase SDN market. The analysis results show that developing the open source based and customer-led solutions, the SDN application development tool, and the SDN killer applications can be the most appropriate strategies for domestic vendors. This study will give tactical implications to SDN start-up and the companies which may introduce SDN solutions.