본 연구의 목적은 유아교사교육의 초기 과정에 있는 예비유아교사들이 지닌 유아의 놀이에 대한 인식을 알아보기 위한 것이다. 이를 위해 유아교육 전공 대학생 1학년 108명에게 유아에게 놀이가 의미하는 바를 은유로 표현하도록 하고 그 이유를 서술하도록 하였다. 분석 결과, 예비유아교사들이 기술한 유아의 놀이에 대한 은유적 표현은 총 81가지였으며 이들 표현은 ‘식물’, ‘동물’, ‘자연’, ‘사람’, ‘활동’, ‘추상’, ‘음식’, ‘물건’, ‘장소’ 등 9개 범주로 분류되었다. 가장 많이 나타난 범주는 ‘물건’이었으며, 다음은 ‘자연’, ‘사람’이었다. 은유적 표현에 나타난 놀이에 대한 인식은 ‘성장과 발달’, ‘즐거움’, ‘학습’, ‘자발성’, ‘탐색’, ‘생활 자체’, 그리고 ‘정서적 치유’의 7개의 범주였다. 가장 빈번하게 나타난 범주는 ‘성장과 발달’, ‘즐거움’, ‘학습’이었다. 이러한 결과는 예비유아교사들이 교사교육과정의 초기부터 놀이를 가치 있고 교육적인 것으로 여기고 있음을 나타내는 것이다.
The purpose of this study was to examine preservice early childhood teachers' perceptions of play through metaphors they described. The participants of this study were 108 freshmen from the department of early childhood education at a three-year college. The journals about the metaphors of children's play and the reason for their metaphors were analyzed. Preservice teachers used 81 metaphors to describe on children's play. Metaphors were classified into 9 categories: plants, animals, nature, persons, activities, abstracts, foods, materials, places. The most frequently used metaphors were the categories of the materials, natures, and persons. The perceptions of play reflected in the metaphors were categorized into 7 themes: growth and development, learning, joy, spontaniety, exploration, child's life itself, and mental recovery. Among these, growth and development, joy, and learning were the most frequently mentioned to describe the metaphors of play. These results indicate that even before they took the course on children's play, preservice early childhood teachers regard children's play as invaluable and educational.