아르메니아는 국가건설(state-building)보다 민족건설(national-building)이 선행되었으며, 역사적으로는 ‘근대국가(modern nation)’보다는 ‘인종-종교적 집단(ethno-religious group)’의 성격이 강하다. ‘인종-종교적 집단’으로서의 정체성과 단합을 오랜 기간 동안 유지케 해온 근간은 아르메니아 사도교회(Armenian Apostolic Church)였다. 아르메니아 교회는 오랜 기간 민족정체성을 수호하고 중세의 종교적 전통을 유지해 왔으며, 19세기 말에 이르러서야 ‘인종-종교적 정체성’이 ‘민족정체성’으로 전환될 수 있었다.
오늘날 아르메니아 교회는 상이한 사회문화적이고 정치-종교적인 상황에 놓여있으며, 이로 인해 다양한 문제와 도전들에 노출되어있다. 사회, 정치, 경제 등 삶의 거의 모든 면에서 다른 지역에 위치한 아르메니아 공동체 사이에 상이점들이 더욱 두드러지고 첨예화되어 가고 있다. 그러므로 아르메니아인들은 교회가 당면한 문제들을 처리하기 위해 일관성 있고, 사회에 책임을 질 수 있으며, 국제적인 이성에 적합한 접근 방법을 수용해야만 한다. 이는 아르메니아 교회의 다양한 면과 영역에 구체적인 영향을 끼치게 될 것이다.
첫째, 교회 생활양식은 교회의 환경에 의해 깊이 영향을 받고 있다. 아르메니아인들의 생활양식은 점점 다양화되고, 아르메니아인들의 국가적, 문화적 정체성에 대부분의 근간을 이루는 전통과 가치관은 급격히 변화하고 있다. 그러나 아르메니아와 중동 지방에 있는 아르메니아 교회는 고대 전통, 믿음, 예배를 강력히 고수하고 있다. 가치관의 강력한 영향력과 세계화와 세속화의 경향에 직접적으로 그리고 지속적으로 노출되어 있기 때문에 젊은이들은 교회 생활의 모든 면을 변화시켜 나가길 원하고 있다. 아르메니아 교회의 지나치고 섣부른 일관성과 공격적인 세계화는 오히려 아르메니아 교회의 정체성과 단일체성을 위험에 빠뜨릴 수도 있다.
둘째, 현재의 아르메니아 교회는 아르메니아 국민들의 재기독교화(re-Christianization)에 대한 분명한 전략 수립, 현대 사회의 삶으로부터 추출되는 아르메니아와 디아스포라 공동체에 끼칠 수 있는 현실적인 영향에 대한 모색과 지속적이고 급격하게 변하는 세상과 함께 보조를 맞출 수 있는 방안 등과 같은 교회의 사명을 결정해야 되는 소명을 아르메니아 인으로부터 받고 있다.
셋째, 아르메니아 교회는 현재와 미래의 아르메니아 인들의 생활 속에서의 교회의 의미, 국가를 건설하는 과정 속에서 오늘날에 이르기까지의 아르메니아 교회의 소명 그리고 교회는 아르메니아 역사의 갈림길에서 교회의 예언자적인 사명과 복음주의의, 교육의, 부제의 과업들을 어떻게 완수할 수 있을지에 대한 해답을 제시해야 한다.
결론적으로 아르메니아 교회는 혁신된 신앙, 희망, 전망을 가지고 앞을 향해 나아가야 할 것이다. 이를 위해 아르메니아 교회는 아르메니아식의 기독교 정체성을 유지하는 동시에 독립적인 존재로서 출발해야하며, 새로운 도전과 희망에 대하여 용감하고 책임감 있게 응답해야 한다. 아르메니아 교회는 이와 같은 과정의 회복을 통해서만 새로운 미래 속의 아르메니아 사회에 남아 있을 수 있을 것이다.
The construction of Armenia is based on the national-building rather than the state-building and historically maintains characteristics of ethno-religious group insead of modern nation. It was an Armenian Apostolic Church that made it possible to keep the identity and integrity as racial-religious group for a lang time. The Armenian churches have sustained the national identity and maintained the religious tradition of the middle ages. They could not convert the racial-religious identity to the national identity until the late 19th century. Today Armenian churches are facing fairly conflicting socio-cultural, political and religious discrepancies. They are revealed to diverse problems and challenges due to such discrepancies. The differences among local Armenian communities that are distinct from one another in every respect of life such as society, politics and economy are becoming more marked and acute. Therefore, Armenian should be consistent to deal with the urgent problems of the churches, be responsible for the society, and accept the approaching way suitable for the international rationale. This kind of attitude will concretely give an effect on the diverse aspects and spheres of Armenian churches.
First, the way of church life is deeply affected by ecclesial circumstances. The Armenian life style is getting more diverse, and the tradition and the sense of values which are basis of most national and cultural identity of Armenian are now going through a significant transformation. However, the Armenian churches in Armenia and Middle East fiercely hold ancient traditions, beliefs and worships. Being directly and constantly exposed to the powerful influence of values and the trend of globalization and secularization, young generations want to change all aspects of church life. Overly excessive and awkward uniformity of the church and aggressive globalization could rather endanger identity and unity of it.
Second, from Armenian people the Armenian Apostolic Church currently receive a kind of summons which should determine the mission of the church such as looking for clear strategies for re-Christianization of the Armenian people, realistic effects that may have on Armenian and Diaspora communities that are extracted from the life of modern society, and ways to keep pace with rapidly changing world.
Third, the Armenian church should provide the meaning of the church in the present and future life of the Armenian and the mission of Armenian church in the process of building the country up to the present. The church also should give an answer to how we can fulfill the prophetic mission of the church and the Evangelical and educational tasks at the turning point of Armenian history.
In conclusion, the Armenian church will advance forward with the innovated faith, hope and prospects. To this end, the church needs to start as an independent being, while preserving the identity of the Armenian christianity. Moreover, it should be able courageously and responsibly respond to the new challenges and hopes. It will survive in the future Armenian society only through this recovery process.