본 연구에서는 2009 개정교육과정에서 미래 사회의 핵심 키워드로 제시한 창의·인성 교육에 대한 중·고등학교 과학 교사들의 인식과 창의·인성 교육 방법, 평가 방법 및 발전 방향에 대한 의견을 알아보았다. 연구 대상으로 현재 전국 중·고등학교 과학 교사 138명을 선정하여, 설문 조사를 실시하였다. 본 연구를 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 과학 교사들의 78.3%가 창의·인성 교육의 중요성은 인정하였으나 그 취지를 정확히 알고 있다고 응답한 교사들은 25.4%로 매우 낮았으며 현장 적용 실태에 대해서도 48.6%의 교사들이 부정적인 의견을 나타냈다. 둘째, 과학 교사들은 교과 과정으로 명확히 제시되는 창의·인성 교육을 선호했는데, 창의·인성 교육 방식으로 협동 학습을 강조한 조별 활동(57.2%), 창의·인성 교육 내용으로 현재 이슈가 되고 있는 과학관련 문제 해결(52.2%), 창의·인성 교육 프로그램으로 창의적 체험활동(54.3%)을 선호하는 것으로 나타났다. 이러한 창의·인성 교육 방법이 제시된다면 55.8%의 교사들이 이를 활용할 의사가 있다는 의견을 나타냈지만, 창의·인성 교육이 보다 효과적으로 진행되기 위해서는 전문적인 창의성 지도, 교사의 역할 모델 제공, 창의·인성 교육을 위한 충분한 수업시간과 업무 축소가 필요하다고 응답했다. 셋째, 과학 교사들의 41.3%가 수행평가 항목에 정의적 요소를 포함하는 것이 창의·인성 교육을 평가하는데 가장 적합하다고 응답하였으며, 31.2%의 교사가 창의·인성 교육 평가가 제대로 이루어지기 위해서 교사의 자율성 존중이 선행되어야 한다고 응답했다. 넷째, 창의·인성 교육을 보다 효과적으로 적용하기 위해서는 교사가 충분히 교과에 대한 연구를 할 수 있도록 여건이 조성되어야 하며, 교사 연수 확대와 지원체제 마련, 학급당 학생 수 및 교사 일인당 수업시수의 감축, 창의·인성 교육에 대한 교사, 학부모 및 학생의 마인드 변화가 선행되어야 할 것으로 나타났다.
Creativity-personality education in the 2009 Revised National Curriculum was noted as a 'key word' for our future society. This study intends to investigate secondary school science teachers' perceptions of creativity-personality education, methods for creativity-personality education, methods for assessment, and their opinions on the progress of creativity-personality education. The participants in this survey were 138 secondary school science teachers. The findings are as follows: First, 78.3 percent of the teachers recognized the importance of creativity-personality education, but only 25.4 percent of them correctly understood the purpose of it. In addition, 48.6 percent of the teachers showed negative opinions with respect to the implementation of creativity-personality education. Second, the teachers preferred the creativity-personality education activities indicated in curriculum. They preferred to do the group activities (57.2%), to teach the science-related issues (52.2%), and to perform the creative experience activities (54.3%). If appropriate methodology were provided, 55.8 percent of the teachers were willing to implement creativity and personality education activities. They thought, however, that professional guidance on creativity, a proper role model for the teacher, and sufficient class hours should be provided to ensure the progress of creativity-personality education. Third, 41.3 percent of the teachers replied that the affect factor should be included in the assessment of creativity-personality education. For the assessment of creativity-personality education to be carried out properly, 31.2 percent of the teachers answered that respect for teachers' autonomy should take precedence. Lastly, proper conditions for teachers to do the curriculum study, expansion of teacher training, systems for the support of teachers, reduction in the number of students per class and lesson hours per teachers, and changes in perception toward creativity-personality education should be provided for the progress of creativity-personality education.