이 연구의 목적은 청소년기에 필요한 역량에 관하여 교사의 인식을 알아보고, 그 역량을 지도하는데 효과적인 교수전략을 알아보는데 있다. 이를 위해 초등학교에서 5, 6학년을 지도하고 있는 체육전담교사 2명과 담임교사 1명을 연구참여자로 선정하였다. 자료수집은 심층면담과 문서자료 및 관찰을 통해 이루어졌으며, 수집된 자료는 모두 전사되어 NVivo 10.0의 컴퓨터프로그램을 활용하여 귀납적 범주의 과정을 거쳤다. 연구결과, 초등학교 5, 6학년의 청소년기에 있는 학생들에게 필요한 역량으로 긍정적 사고, 목표설정과 계획 세우기, 책임감, 배려, 중재기술, 감정조절, 리더십과 팔로우십, 문제해결능력의 8가지를 제시하였고, 이러한 역량을 가르치는데 효과적인 교수전략으로 구체적 목표설정, 학생들 간 친밀감 형성, 긍정적인 피드백, 물리적 환경의 구성, 팀 구성과 반성적 사고 전략 등을 제시하였다. 이러한 연구를 통해서 교과교육으로 청소년들의 역량을 키울 수 있다는 가능성을 보여주고 있으며, 연구참여자의 범위를 넓혀 중ㆍ고등학생들이 필요하다고 인식하는 역량에 관한 연구 및 실제 현장에서 수업을 적용한 실행연구 등 다양한 연구가 필요하다고 할 수 있다.
This study analysed the perceptions of teachers with respect to strategies for youth competency and teaching competency. The participants were three elementary school teachers. Data was collected through in-depth interviews, participant observation, and documentation. The collected data was analyzed through transcription, coding, and theme formation using an inductive technique. For positive youth development, the teachers suggested ‘positive thinking’, ‘goal setting and efforts’, ‘responsibility’, ‘care’, ‘mediation’, ‘emotion regulation’, ‘leadership and followship’, and ‘problem solving’. For teaching competencies, the participants proposed ‘setting specific goals’, ‘good relationships with students’, ‘positive feedback’, ‘configuration of the physical environment’, and ‘teaming and reflective thinking’. Based on this study, many suggestions are made with respect to teaching competencies within the curriculum. For further study, we suggest an extension of the range of participants and an examination of other curricula.