본 연구는 중학교 체육수업에서 소외된 여학생들을 대상으로 실시한 실천 사례연구로서 체육 소외 여학생을 체육 수업에 참여시키기 위한 대안을 탐색하는 데 목적이 있다. 이를 위해 하나로 수업 모형을 적용시켜 체육을 기피했던 학생들이 하나로 수업 모형 적용 후 어떠한 반응과 변화를 나타냈는지 탐색하였다. 연구참여자는 경남에 소재한 S중학교 2학년 여학생 6명을 선정하여, 수업관찰(참여관찰 및 비참여관찰), 개방형 설문지, 심층면담, 체육일기, 학생 과제물 등의 질적 방법을 이용하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 질적 연구 방법인 사례기록과 귀납적 분석 방법을 활용하였고, 자료의 신뢰성을 추구하기 위해 구성원 간 검토, 동료 및 전문가 협의, 삼각검증법을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 소외 여학생에 대한 하나로 수업모형의 실천은 시작하기(수업계획, 수업목표), 활동하기(수업내용, 수업운영, 수업방법) 로 진행되었다. 특히 활동하기에서는 소외 여학생들이 역할수행을 통해 성취감과 자신감을 가질 수 있는 수업내용을 고려하였으며, 수업방법적인 측면에서는 간접교수활동을 통해 학생들의 활동에 대한 긍정적인 피드백을 제공하였다. 둘째 하나로 수업 적용 후 체육소외 여학생들의 반응과 변화는 자기 수준에 맞는 과제수행을 통해 재미와 흥미를 느낌으로써 ‘기다려지는 체육’으로, 터와 패의 활동에서 자신과 타인의 능력을 공유하는 관계로 인해 ‘긍정적 관계’로, 교사와 학생과의 긍정적 상호작용에 의해 ‘체육에서의 행복’으로 범주화하였다.
The purpose of this study, conducted as a research on practical cases of underprivileged female students who have been excluded from physical education in middle schools, is to search for plans to integrate those students in physical education. To achieve this goal, after applying the Hanaro Teaching Model, the responses and changes of students who have lacked physical education were observed. Six female students were selected from among the second-year students of S Middle School, located in Gyeongsangnam-do, and data was collected using qualitative methods such as observation in classes, open questionnaires, in-depth interviewing, journals for physical education, and student assignments. Collected data were analyzed using qualitative research methods, including case recording and inductive categorical analysis. In order to secure the reliability of data, peer debriefing, associate or expert consultation, and the methods of triangulation were conducted. The result summary of the study is as follows. Firstly, the practice of the Hanaro Teaching Model was carried out in the order of 'start (lesson plan and teaching objectives)' and 'action (lesson contents, class management, and teaching methods).’ In particular, we consider a class in which alienated female students can gain accomplishment and confidence, and provide positive feedback regarding the activities of students through indirect method of teaching. Secondly, there are three categories when it comes to responses and changes of alienated female students after applying hanaro teaching model in physical education class. They are forming 'looking forward to physical education class' environment by performing a task at each student's level so that she can feel fun and excitement, 'positive relationship' through activities of Tao and Pae where students can share their abilities with others, 'happiness during physical education class' through positive interaction between teachers and students.