본 연구에서는 지구과학 개념에 대한 학생들의 이해 정도를 파악하기 위해 중학생들을 대상으로중학교 과학 교과서에 제시된 지구과학 용어 전체에 대해 느껴지는 쉬운 정도(용이도)와 알고 있는것을 조사했다. 이를 위해 우선 중학교 “과학” 1, 2, 3학년 교과서에서 고딕체로 제시된 용어를추출해, 물리, 화학, 생물, 지구과학 별로 용어를 구분했다. 여기서 추출된 지구과학 용어 198개를다시 지질, 천문, 대기, 해양 영역별로 구분해 중학교 1학년 남학생 107명, 2학년 100명, 3학년114명을 대상으로 용어 쉬움의 정도와 실제 정답율을 분석했다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째,학생들은 해양 용어를 가장 쉽게, 천문 용어를 가장 어렵게 느꼈고, 지질 용어를 가장 잘 이해하고있었고 천문 용어에 대한 이해도가 가장 낮았다. 둘째, 상급 학년 학생들은 아래 학년 학생들보다지구과학 용어에 대해 더 잘 이해하고 있었지만 용어에서 느껴지는 쉬움의 정도에는 차이가 없었다. 이러한 경향은 지질, 천문, 대기, 해양 등의 모든 세부 영역에서 비슷하게 나타났다. 셋째, 중학생들이 느끼는 지구과학 용어 쉬움의 정도와 실제로 알고 있는 정도와의 상관관계는 .381로 낮은편이었고 특히 해양 용어에서 그러한 경향이 더욱 두드러졌다. 마지막으로, 학생들의 오답을 분석한 결과 일상생활 속 익숙한 용어로 인한 오답, 용어에서 느껴지는 어감에 따른 혼동, 다른 용어와의 혼동 등의 유형으로 나눌 수 있었다. 본 연구 결과는 학생들에게 지구과학 용어에 대한 교수 학습에 시사점을 줄 것으로 기대된다.
In this study, we analyzed middle school students' feelings of easiness (FS) toward and their understanding of earth science terminology in middle school 'Science' textbooks. As a first step,terminology written in Gothic was extracted from the middle school 'Science' textbooks and categorized into physics, chemistry, biology, and earth science. The 198 terms in the earth science field were again categorized into geology, astronomy, meteorology, and oceanography.
One hundred and seven male students from the seventh grade, 103 students from eighth grade,and 114 students from ninth grade participated in the test and were analyzed from the perspective of their FS and percent correct. The results are as follows: first, while students felt that oceanographic terms were the easiest and astronomical terms the most difficult, they understood geological terms most correctly and astronomical terms least correctly. Second, by grade level, there was little difference in the FS of terminology. This situation occurred in all areas of earth science. Third, the correlation between students' FS and their real understanding was 0.381; this was most prominent for oceanographic terms. Lastly, the students' incorrect answers could be categorized into three misconceptions, familiar terminology from everyday life, nuance confusion, and confusion with other terms. These results are expected to improve the teaching and learning of earth science terminology.