연구목적: 최근 들어 지속적인 성장세를 보이고 있는 국경간 전자상거래 모델은 한국 수출중소기업 및 창업기업의 주요한 해외판로 개척수단으로 활용될 수 있을 것으로 판단된다. 따라서 본 논문에서는 국경간 전자상거래의 미시적, 거시적 차원에서 문제점을 파악하고 이에 대한 지원방안을 제시하고자 하였다.
논문구성/논리: 본 연구의 논리와 구성은 다음과 같다. 서론에서는 국경간 전자상거래의 중요성과 연구목적을 기술하였다. 제2장에서는 국경간 전자상거래의 개념과 현황을 파악하였다. 제3장에서는 이론연구를 통해 각 연구자의 연구내용을 파악하였으며 제4장에서는 미시적, 거시적으로 국경간 전자상거래의 애로점을 파악하여 대안을 제시하였다. 마지막으로 결론에서는 연구내용을 요악하고, 시사점, 한계점, 향후 연구제언을 하였다.
결과: 본 연구를 통해 도출한 국경간 전자상거래 활성화 방안은 다음과 같다. 첫째, 우리나라의 국경간 전자상거래는 수출의 경우 중국, 수입은 미국, 품목은 화장품, 의류 등으로 한정되는 매우 편향적인 구조를 가지고 있어 좀 더 다양한 품목으로 다양한 지역으로의 진출이 필요할 것으로 판단되었다. 둘째, 국경간 전자상거래의 주요 수단인 글로벌 대형 전자상거래 플랫폼의 구축과 기반조성도 필요하다. 셋째, 개별 기관단위의 지원정책을 국가적 정책수준의 지원정책으로 격상하고 관련정책연구, 인프라구축, 관련 산업 데이터 및 통계관리, O2O체험센터건립, 창업유도, 전문인력양성, 등록절차간소화 및 금융지원 강화 조치 등이 필요하다.
독창성/가치: 본 연구는 국경간 전자상거래의 지속적인 성장세가 있음에도 불구하고 다양하게 진행되고 있지 못한 연구를 보완하였다는데 의의가 있다. 또한 기존 연구와 달리 ECI 및 무역통계를 이용하여 거시적인 활성화 대안을 제시하고 기업이 미시적인 애로사항을 파악하여 종합적인 대안을 제시하였다는데 의의가 있다.
Purpose: Recently, the accessibility to cross-border e-commerce has improved. The proliferation of high-speed Internet, advanced Web and e-commerce technologies, and greater mobile connectivity worldwide has enabled shoppers to frequently cross invisible borders and buy products online. The cross-border e-commerce model can be a useful tool for exporting enterprises to access overseas markets. Therefore, this study seeks to recommend export promotion plans by analyzing barriers to cross-border e-commerce from the micro and macro perspectives.
Composition/Logic: This study is organized as follows. Chapter I describes the purpose of the study. In chapter II, the concept and status of cross-border e-commerce are presented. Chapter III discusses the general literature review on cross-border e-commerce. Chapter IV notes a suggested strategy to promote cross-border e-commerce by Korean exporting enterprises. The final chapter describes the key summaries, limitations, and implications of the study.
Findings: The results of this study are as follows. First, in terms of exports, the trade volumes of Korea’s cross-border e-commerce are focused on China and import in USA. In addition, the items of cross-border e-commerce are limited to cosmetics and clothes. Thus, it is necessary to expand the scope of exports to cover other countries and items so as to continuously promote cross-border e-commerce. Second, it is necessary the development of global big cross-border e-commerce platforms to advance into foreign markets. Lastly, individual unit support systems are necessary to upgrade the national agenda. Furthermore, the government needs to support the relevant policies, construction of infrastructure, industry data and statistics management, construction of O2O experience centers, promotion of startups, and education/training for cross-border e-commerce.
Originality/Value: While there is a large body of literature on traditional offline cross-border trade of goods and services, the research on online cross-border trade is limited. Therefore, this study tries to recommend more export promotion strategies on par with national policies. In addition, the study seeks to suggest alternatives by analyzing the cross-border e-commerce trade structure by using ECI and trade statics from the macro perspective and the barriers to cross-border e-commerce from the micro perspective.