여가의 역할이 삶의 질을 결정하는 중요한 요소가 되면서 여가활동과 관련된 시장뿐만 아니라 여가교육시장 또한 점점커지고 있다. 여가교육이란 자신의 여가 가치와 목표를 구체화하는 과정으로 바람직한 여가문화를 이끌어가는 핵심이다. 그러한 여가교육이 대중매체의 영향으로 늘어만 나는 새로운 콘텐츠들에 발맞추기에는 그 근간이 매우 연약하다. 이에 본 연구는 교육 목표 및 과정에 반영할 수 있는 기초자료로 여가무용을 전공하는 학생들의 전공 선택에 관한 과정을 살펴봄으로 학문적으로 가져야 할 여가무용교육의 당위성을 찾고, 앞으로 나아가야 할 방향에 대해 논하고자 한다. 본 연구는 질적연구방법 중 근거 이론적 방법으로 연구참여자의 생생한 경험을 듣기위해 입시가 끝난 직후 1학년 8을 대상으로 인터뷰를 실시하였다. 1회 1~2시간 6회~8회의 반구조화된 질문지를 사용하여 상담했으며, 전사 작업과 자료 분석과정을 지속적으로 실시하였다. 결과 인과적 조건으로 대중매체를 통한 경험, 춤에 대한 흥미, 맥락적 요소로 개인적 만족감, 중재적 조건으로 유행, 중심현상으로 여가무용 전공 선택, 상로작용 전략으로 부러움과 잠재적 욕구, 결과 댄서, 학원강사/원장, 안무가로 도출되었다. 이를 시간적인 흐름에 맞추어 과정분석을 한 결과 ‘욕구단계’, ‘고민단계’, ‘상담단계’, ‘탐색단계’, ‘목표설정단계’, ‘전공선택단계’로 분석되었다. 욕구단계에서는 직․간접적 경험과 유행, 공부 싫음, 환상 등의 외부적인 영향을 받았으며, 전공을 하고자 고민하는 ‘고민단계’로 진행되었다. 이러한 고민단계에서는 내적․환경적 고민이 있었으며 ‘상담단계’와 서로 피드백을 주고받는 단계이기도 했다. ‘탐색단계’에서는 전공에 대한 구체적인 자료를 수집하는 모습으로 자신의 ‘목표설정단계’로 진행되었다. 그리고 적극적․소극적인 노력으로 ‘전공선택’의 단계에 도달한다. 하지만 한 번에 대학지원이라는 결과로 가기보다는 다시 ‘고민단계’, ‘목표설정단계’로 되돌아가는 것으로 분석되었다. 연구참여자들은 자신이 여가로 생각했던 것에 전문성을 더해 이를 현장에 적용하고자 하는 목표로 고민의 과정을 거쳐 선택하지만 그에 관한 교육 목표 및 과정에 대한 연구는 얼마나 체계적으로 갖추고 있는가에 대해 생각해 보아야 할 문제이다.
As the role of leisure becomes an important component to decide on the quality of life, the leisure education market as well as leisure related markets is getting bigger. What the leisure education means is a process of embodying one’s own values and aims of leisure, which is a key element to lead reasonable leisure culture. The fundamentals of the leisure education are very weak to catch up with the tempos of new contents that tend to increase owing to the effects of mass media. Hence, the purpose of this study is to find the appropriateness of leisure dance education by exploring the processes of major choice of leisure dance major students as basic materials to reflect educational aims and processes, and to discuss the directions of leisure dance education in the future. This study conducted interviews for 1st year 8 students who recently finished their entrance exams for under‐graduate studies in order to listen to fresh experiences of the research participators in a ground theory method of qualitative research methodologies. This study used questionnaires that were semi‐structured for 1~2 hours per session in 6~8 total sessions, and continued to conduct transcribing and data analysis process. As for a cause and effect condition, it was found that there were experience through mass media and interest in dance; for contextual elements, personal satisfaction; for an interventional condition, trend; for central phenomena, leisure dance major choice; for interaction strategy, envy and potential desire; and as a result, dancers, academic instructors/directors, and choreographers. In the result of analyzing the processes in a chronic sequence, it was found that there were stages such as ‘desire,’ ‘anguish,’ ‘counseling,’ ‘exploration,’ ‘aim set,’ and ‘major choice.’ In a stage of desire, they were influenced by external effects such as direct‐indirect experience and trend, dislikes of study, an illusion, etc., and forwarded to ‘a stage of anguish.’ In a stage of anguish, they were found to have internal‐environmental anguishes, and exchanged themselves with ‘a stage of counseling.’ In a stage of exploration, it was found that they collected concrete data for their majors and forwarded to ‘a stage of aim set.’ And they finally approached ‘a stage of major choice’ with their active‐passive endeavors. However, it was found that they did not immediately go to decide their under‐graduate studies but rather went back to ‘a stage of anguish’ and ‘a stage of aim set.’ Although research participators made a choice through a process of anguish on the target of applying what they thought as leisure to the field, it is a matter of fact that they should think about how well the studies for the educational aims and processes are systemically prepared.