조선시대 교방의 기녀들은 서울과 지방 관아 사이에서 상호유대를 가지고 왕래하였으며 상호접촉과 기예의 교류가 활발하였기에 교방청의 여기들에 의해 각 지역에 정착되어 전승되어 오고 있는 향제교방검무는 예술적 형식(무복 및 무구, 반주음악, 춤사위, 대형)에 있어 보편적 특성과 각 지역의 특색을 반영한 향제(鄕制)의 서로 다른 양상을 동시에 지니고 있다. 본 논문에서는 향제교방검무 중 호남검무(한진옥류, 이매방류)에 나타난 공연양식의 보편적 특성과 류파별 특성을 고찰하였다.
첫째, 호남검무의 무복(舞服)은 의궤에 나타난 궁중검무의 복식인 치마․저고리․쾌자․전대․전립을 착용하는 보편성을 지니고 있지만 색상에 있어 류파의 특색을 담아 다르게 나타난다. 의궤에 나타나지 않는 한삼은 한진옥류 검무에 나타난다.
둘째, 호남검무의 무구(舞具)인 칼은 의궤에 나타난 칼과는 달리 철제재질의 꺾여 돌아가는 칼을 사용한다.
셋째, 호남검무에 사용되는 장단은 염불장단․타령장단․자진타령장단을 중심으로 구성되어 있는 보편성을 띠고 있는 반면 한진옥류 검무는 도드리장단, 이매방류 검무는 당악장단을 사용하여 류파별 특색을 나타내고 있다. 선율은 경기삼현육각을 바탕으로 나주삼현육각이 재현되어 연주되고 있다. 한진옥류 검무는 느린속도의 염불장단으로 시작하여 도드리장단, 타령장단,자진타령장단으로 속도를 몰아가다 타령장단으로 조금 속도를 늦춘 후 다시 자진타령장단으로 몰아서 맺는 구조로 되어있다. 이매방류 검무는 느린 염불장단으로 시작하여 타령장단, 자진타령장단, 당악장단으로 점점 속도를 몰아서 맺는 형식으로 구성되어 있어 류파별로 서로 다른 양상을 보인다.
넷째, 호남검무의 춤사위는 선 손춤․앉은 손춤․앉은 칼춤․선 칼춤․연풍대․제행이무로 구성되는 교방검무의 보편성을 지니고 있으며 춤사위는 각 류파의 특성을 반영한 다양한 동작들로 표출되어 진다. 호남검무는 다른 지역에 비해 상체의 숙임과 젖힘의 각도가 크게 나타나며 손목을 활용한 춤사위와 상오리동작, 호남의 농경문화적 특색을 반영한 우마발 사위, 쟁기사위 등이 공통적으로 나타난다. 반면 한진옥류 검무에는 한삼춤이 존재하고, 이매방류검무에는 당악장단에 따른 빠른 기교의 칼춤사위가 나타난다. 칼춤사위에서 한진옥류 검무는 재인계춤의 특성인 남성적 특징이 많아 춤사위가 외향적, 발산적, 확산적, 직선적, 상향적, 도약적, 진취적, 활동적인 반면 이매방류 검무는 기방계춤의 특성인 여성적이고 내향적으로 춤사위가 곱고 섬세하다.
다섯째, 호남검무는 검무의 역동성을 표현하기 위해 궁중검무와 마찬가지로 2열종대형(서로 마주보는 형태, 마주보고 전진하는 형태, 마주보고 뒤로 물러나는 형태, 서로 등을 대는 형태, 마주보고 어깨를 잡는 대형,마주보고 꿇어앉는 형태), 원대형(원형으로 회전하는 형태), 1열횡대형(전진하는 형태, 뒤로 물러나는 형태)으로 대형을 변화시키며 공간을 적극 활용하며 춤을 진행하는 보편성을 띠고 있다. 한편 한진옥류 검무에는 염불과 도드리 장단에 한삼춤이 추어지고 이에 따른 1열종대의 대형이 등장하며 네사람이 원의 중심을 향해 한칼을 맞대고 도는 독특한 대형이 나타난다. 이매방류 검무에는 당악에 맞춘 빠른 기교의 칼춤사위와 삼진삼퇴, 가새물리기대형 등이 등장하고 두사람이 어깨를 마주대고 제자리에서 회전하는 항아리사위 대형이 나타난다.
이상의 내용과 같이 호남검무는 교방검무가 지니는 보편적 특성(무복 및 무구,춤사위구성, 대형)을 띠는 동시에 각 류파별 특성을 반영하여 서로 다른 양상으로 공연되어지고 있다.
Since gisaengs that belong to Gyobangs(authorized offices for training gisaeng) managed by central and local authorities of the Joseon Dynasty era were on visiting terms based on mutual exchange of arts and techniques, regional sword dances performed and passed down by local gisaengs at different Gyobangs have not only universal features but also regional characteristics distinctive from others in the form of art such as costumes, instruments, accompaniments, moves, and formations. This study particularly inquires into universal features as well as distinctive features presented in the aspect of Honam sword dance; Hanjinok school and Imaebang school.
Firstly, dance costumes of Honam sword dance take the universal features of royal sword dance such as skirt, jeogori, kwaeja, jeondae, and jeonrip presented in Uigwe, but have unique characteristics of each school in terms of color. Hansam that is not found in Uigwe is presented in the sword dance of Hanjinok school.
Secondly, sword, the main instrument for Honam sword dance, is a rotatory one made of steel unlike usual ones in the Uigwe.
Thirdly, the beats used in Honam sword dance include Buddhist prayer beat, Taryeong beat, and Jajin Taryeong beat, and hence show great universality. However, the sword dance of Hanjinok school uses Dodeuri beat, while that of Imaebang school uses Dangak beat. Meanwhile, the melody of the dances performed by these schools uses Naju Samhyeon Yukgak(Three wind instruments and six percussion instruments of Naju region) based on Gyeonggi Samhyeon Yukgak. The sword dance of Hanjinok school begins with slow Buddhist prayer beat, speeds up with Dodeuri beat, Taryeong beat, and Jajin Taryeong beat, slows down with Taryeong beat, and closes with fast Jajin Taryeong beat. In the meantime, the sword dance of Imaebang school begins with slow Buddhist prayer beat, and then speeds up with Taryeong beat, Jajin Taryeong beat, and Dangak beat, showing quite a discrepancy in the form by school.
Fourthly, the moves of Honam sword dance have the universal features of Gyobang sword dances represented by manual dance in a standing or sitting position, sword dance in a standing or sitting position, Yeonpungdae(one of Korean traditional dance vocabularies, which refers to turning oneself around as dancer makes a big circle), and Jehaengimu (formation in a row). They are also expressed by more various moves that stand for the characteristics of each school. Honam sword dances show relatively intense level of bending forward and back than other regions, and have several moves in common, including wrist-based moves, Sangori moves as well as Umabal moves and Janggi moves that reflect the agricultural features of Honam region. Meanwhile, the sword dance of Hanjinok school has Hansam moves, while that of Imaebang school has fast sword moves based on Dangak beat. In addition, the sword dance of Hanjinok school is extrovert, divergent, extensive, straight, upward, saltatory, adventurous, and active with many masculine features of male dance genealogy, while that of Imaebang school is feminine and introvert with sophisticated features of female dance geneoalogy.
Fifthly, Honam sword dance actively uses space to express dynamics of sword dance by changing formation into a variety of form; double file(facing one another, moving forward or backward face to face, leaning back to back, holding shoulders face to face, and kneeling down face to face), circular formation(rotating in a circle), and single row(moving forward or backward face to face). Meanwhile, the sword dance of Hanjinok school plays Hansam moves based on Buddhist prayer and Dodeuri beats, leading to a formation of single row and subsequent circular formation where four dancers rotate in a circle with their swords pointed at the same point. The sword dance of Imaebang school plays fast sword moves based on Dangak beat, leading to formations of Samjinsamtoe, Gasaemuligi, and Hangarisaewi, where two dancers spin at a fixed point with their shoulders leaned together.
As stated above, Honam sword dances are played in different aspects, reflecting universal features of Gyobang sword dance such as costumes, instruments, moves, and formations as well as unique features of each school.