본 연구는 현행 초등학교 표현활동 수업의 현황과 문제점을 발견하여 초등학교에서 표현활동 교육의 지향할 점과 효과적인 표현활동 교육의 활성화 방안을 모색을 위하여 경남의 3개 시・군(J시, C시, H군)의 교사와 학생을 대상으로 설문조사하였다.
첫째, 교육과정 운영 실태 면에 있어서 교사・학생들의 인식은 다음과 같았다.
표현활동 수업 시 교육내용의 기준은 주로 행사에 대비한 교육과정 진행을 가장 많이 하는 것으로 나타났다. 표현활동 수업의 내용은 표현학습이 가장 많은 비중을 차지하였다. 대부분의 교사들은 표현활동 수업을 통해 얻어지는 효과로 표현력 발달을 가장 많이 응답하였으며 그 다음으로 조화로운 신체발달, 리듬감각발달의 순이었다. 그리고 표현활동 수업 시 지도하기 힘든 이유로 실기지도의 자료부족 및 지도능력의 부재를 가장 큰 원인으로 꼽고 있다.
학생들의 표현활동의 수업에 대한 선호도는 상대적으로 좋아한다가 많은 편이었다. 특히 학년 및 성별, 경험에 따라 차이가 있었는데 여학생보다 남학생이, 저학년보다 고학년이, 표현활동 수업경험이 적을수록 수업에 대한 부정적인 인식을 가지고 있었다.
둘째, 표현활동 수업의 시설 및 운영 실태 면에 있어서 인식은 다음과 같았다.
조사에 참여한 대부분의 학교에서는 무용실이 따로 갖추어져 있지 않았고, 그에 따라 교실, 체육관, 강당 순으로 수업장소로 이용하고 있었다. 수업 시에 교재도구는 주로 필요할 때마다 사용을 하는 것으로 나타났으며, 이러한 여건에 따라 교사들은 표현활동 수업을 위한 시설 및 교재도구에 대하여 비교적 불만이 많았고, 운영상 가장 문제가 되는 것은 역시 학교시설 및 교구의 미비를 가장 많이 응답하였다.
셋째, 표현활동 수업을 위한 개선방안에 있어서 인식은 다음과 같다.
표현활동 수업을 하는데 가장 필요한 시설 및 교구는 무용실 및 소강당과 관련 비디오 자료로 나타났고, 교사가 갖추어야 할 자질로 중요한 것은 교사들의 기본 움직임 및 표현활동 능력구비가 가장 높게 나타났다. 아울러 표현활동 수업 활성화를 위하여 개선되어야 할 사항으로는 교사들의 연수기회의 제공 및 확대를 가장 필요로 했으며, 학습공간의 확보 및 각종 기교재의 보급을 응답했다.
마지막으로 표현활동수업의 정상화를 위하여 시급히 개선되어야 할 사항으로는 학교시설의 보충, 다양한 무용교재의 제공 및 무용실기 연수의 다양화로 나타났다. 학생들은 표현활동 수업 시에 수업을 재미있게 진행하는 교사와 함께 자유롭게 표현활동을 할 수 있는 공간을 가장 필요로 하고 있었다.
This study set out to find future directions for the elementary education of expressive activities to pursue and search for plans to vitalize effective education of expressive activities by examining the current state of lessons of expressive activities in elementary school and identifying their problems.
For those purposes, 135 teachers and 750 students in two cities and a gun(J City, C City, and H-gun) of Gyeongnam Province were surveyed. While the questionnaire distributed to the teachers concerned curriculums, the current state of facilities and operations, and improvement measures, the one distributed to the students asked them about their perceptions and preference.
First, the teachers and the students exhibited the following perceptions of how the curriculums were currently operated:When giving lessons of expressive activities, the biggest number of the teachers based their operations of the curriculums on the occurrence of events. The greatest effect the students seemed to experience from lessons of expressive activities was the development of expressive skills according to the teachers.
The teachers found two biggest reasons for difficulty with instructions during lessons of expressive activities in lack of materials for practice lessons and absence of instructional abilities.
As for the students’ preference for lessons of expressive activities, many of them said they relatively liked them. In particular, there were differences according to grade, gender, and experience. The boys, the upper graders, and those who had fewer experiences with lessons of expressive activities displayed more negative perceptions of such lessons than the girls, the lower graders, and those who had more experiences with such lesson, respectively.
Second, the teachers had the following perceptions of the current state of facilities and operations:Most of the schools involved in the survey did not have separate dance rooms. As a result, they used classrooms, gyms, and auditoriums for lessons of expressive activities in the order.
Those conditions made the teachers raise relatively many complaints about facilities and teaching equipments for lessons of expressive activities.
As for the reasons why they experienced difficulty with lessons of expressive activities, the male teachers cited quality and aptitude.
Thus they made relatively more efforts such as participating in in-service dance training and short courses to make up for their shortage of instructional abilities.
Third, the teachers had the following perceptions of improvement measures for lessons of expressive activities:The teachers mentioned dance rooms, small auditoriums, and related video materials as the most needed facilities and teaching equipments in lessons of expressive activities. The highest percentage of them also said the most important qualities required from teachers were basic movements and abilities for expressive activities.
Finally, the teachers answered supplementing school facilities, providing diverse materials to teach dance, and diversifying in-service training for dance practice were the most urgent areas to improve in order to put lessons of expressive activities on the regular track. The students expressed the greatest need for teachers who provided fun lessons of expressive activities and space for free activities.