본 연구에서는 초등학생들의 스마트폰 중독실태를 알아보고, 이러한 스마트폰 중독이 ADHD증상에 미치는 영향을 분석하였다. 본 연구에는 초등학교 4, 5 ,6학년 초등학생 991명이 참여하였다. 분석된 결과에 따르면, 연구대상 아동들의 약 7.7%가 스마트폰 중독위험 수준을 나타내었다. 이러한 스마트폰 중독수준은 6학년 아동들이 4, 5학년에 비해 높았으며, 성적수준이 낮은 학생들일수록 높아지는 것으로 나타났다. 스마트폰 중독수준이 ADHD증상에 미치는 영향을 분석한 결과에 따르면, 스마트폰 중독수준이 높아질수록 주의력결핍, 과잉행동/충동성증상이 모두 악화되는 것으로 나타났다. 특히, 상대적으로 학년이 낮아질수록 스마트폰 중독이 과잉행동/충동성 증상에 미치는 부정적 영향이 더 커지는 것으로 나타났다.
This study examined the practice of smart phone addiction of elementary students and its impacts on the ADHD symptoms. In this study, 991 4-6th grade elementary school students participated. Results showed that approximately the 7.7% of the students was at the risk of smart phone addiction. The students who were 6th grade and/or with lower academic achievement were more likely to show higher level of smart phone addiction. The level of smart phone addiction had negative impacts on their inattention and hyperactivity/impulsivity symptoms. Particularly, to the students who were a lower grade, the smart phone addiction tended to have more negative impacts on their hyperactivity/ impulsivity symptom.