메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국생성문법학회 생성문법연구 생성문법연구 제20권 제3호
발행연도
2010.1
수록면
407 - 444 (38page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This paper is a case study to analyze divergences in the L2 English past tense that a Korean learner of English has produced. The learner supplies appropriate past tense verbs in about 90% of their obligatory contexts, which strongly suggests that he has acquired the past tense morpheme. The present study, however, identifies the following aspects of systematicity in the 10% residue. First, the divergences mostly occur in embedded clauses. Second, most divergences occurring in matrix contexts can be related to a past tense morpheme nearby. We propose that this systematic divergence mainly reflects an English-Korean difference in the tense system: Unlike in English, the [-past] tense can be interpreted as denoting a time or interval in the past in embedded clauses in Korean (Han 1996, Lee 2001). Further, We also note that some cases of divergence are not attested in either of the learner's L1 and L2. We suggest that the "wild grammar" feature can arguably be derived from an interaction of a calcitrant macro-parameter "efficiency-oriented" that Korean has and the relevant input from the target language, and be compatible with the thesis that acquisition of EFL is constrained by Universal Grammar.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (29)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0