본 연구의 목적은 현재 대학들에서 운영되고 있는 교원 학습공동체 활동을 통해 작성된 최종보고서의 내용을 살펴봄으로써 향후 교원 학습공동체의 활성화 방안을 모색하고 그 시사점을 살펴보는 것이다. 이에 본 연구에서 설정된 연구문제는 첫째, 대학교원 학습공동체 활동의 구성원 및 유형 특성은 어떠한가, 둘째, 대학교원 학습공동체 활동의 연구내용 동향은 어떠한가, 셋째, 대학교원 학습공동체 활동의 연구방법 동향은 어떠한가이다. 3개교에서 수집된 54개 팀(그룹)의 54개 최종보고서를 선정하여 내용을 분석하였으며 구체적인 분석 방법으로는 빈도분석, 신뢰도 분석, 내용분석, 교차분석을 활용하였다. 결과를 정리하면, 첫째, 대학교원 학습공동체에 참여하는 교수는 대부분 30대-40대가 가장 많았으며 전공은 공학, 사회과학, 어문학, 인문과학, 예체능 등 다양하게 나타났다. 또한 직급은 조교수가 가장 많았으며 그 다음은 교수, 부교수, 시간강사, 전임강사, 겸임․대우․초빙교수 순으로 나타났다. 또한 학과중심의 모임 형태가 주제 중심의 모임 형태보다 많았으며 구성원 수는 대부분 3-5명으로 나타났다. 둘째, 연구내용(주제) 측면에서는 교수학습전략, 교육과정, 교수자 및 학습자, 이론․개념․철학, 테크놀로지 순으로 나타났다. 교수학습전략이 70%가 넘어 대부분의 대학교원 학습공동체의 관심사임을 알 수 있었다. 셋째, 연구방법 측면에서는 대다수 개발연구3과 개발연구1이었으며, 개발연구 2, 조사연구, 문헌연구, 사례연구 순으로 이어졌다. 본 연구결과는 대학교원의 의도와 요구가 반영된 효과적인 대학교원 학습공동체 활동을 지원하는 데 유용한 자료로 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to explore the implications of faculty learning community by analyzing the final report which was written after activities. Our review focusing on three main questions: who was the participants, what they researched, and how they did it. 54 final reports of 54 groups which were collected from the three universities used final analysis. Collected data was statistically analyzed using the SPSS 12.0 for Windows statistical package. To analyze final data conducted frequency analysis, content analysis, Reliability (Cohen’s kappa coefficient), and cross-tabulation analysis. The findings of this study are summarized as follows: First, in the aspect of characteristics of participants, the largest group accounting for 77.5 percent of the total was those in their 30-40s, characteristics of major revealed a wide variety of filed such as technology, social science, cultural sciences, science of arts, and so on, and Top on the position was assistant professor. The groups were based on the department (major) than the topic, and were mostly comprised of from 3 to 5. Second, in the aspect of research domains, most groups researched about ‘teaching-learning strategies’, followed by ‘curriculum’, ‘instructor-learner’, ‘theory/concept/philosophy’ and ‘technology’. Third, in the aspect of research methods, most groups were used the ‘development research type Ⅲ and Ⅰ’, followed by ‘development research type Ⅱ’, ‘survey’, ‘literature review’, ‘case study’. Though we had limitation which were analyzed few date of three universities, the results of this study will be useful data for activating Faculty Learning Community.