이 연구는 댄스스포츠회원들이 인지하는 지도자에 대한 신뢰와 지도효율성이 고객충성도에 어떠한 영향을 미치는지를 규명하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 전국의 생활체육협의회, 일반 문화센터나 복지회관, 학원 등의 댄스스포츠 프로그램에 참가하고 있는 414명을 표집 하였으며, 조사도구는 총 31문항으로 구성된 설문지를 사용하였다. 수집된 자료를 t검증, ANOVA, 상관분석, 중다회귀분석의 방법으로 분석한 결과, 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 성별분석에서는 해결능력, 회원관리, 지도만족에서 유의한 차이가 있으며, 모두 여자가 높은 것으로 나타났다. 연령별분석에서는 해결능력, 회원관리, 고객충성도에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 해결능력, 회원관리에서 20대-40대보다 40대-60대, 60대 이상이 높은 것으로 나타났다. 고객충성도에서는 20대-40대보다 60대 이상이 높게 나타났다. 둘째, 인지된 참가수준에서는 고객충성도에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 중급보다 초급, 상급이 높은 것으로 나타났다. 참가기간에서는 신뢰의 해결능력, 고객충성도에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났는데 모두 1년-3년 미만, 3년-5년 미만보다 1년 미만이 높게 나타났다. 셋째, 신뢰의 해결능력, 회원관리는 고객충성도에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 지도효율성의 하위변인인 기능향상과 지도만족은 고객충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this research was to find out the effect of trust in dancesports instructors and coaching efficiency on customer loyalty. Total of 414 people participated in dance sports program for purpose of study sampling, and an investigation tool used questionnaire consisted total of 31 question. The collected data use t-test, ANOVA and multiple regression through SPSS 16.0 Program. Results are as follows. First, females who participated in dancesports had higher perceived solution capability, member management, teaching satisfaction. Showed significant difference on solution capability, member management, customer loyalty in age. Participants who have 40 - 60 age, over 60 age of dancing perceived the highest solution capability, member management than 20 - 40 age. Participants who have over 60 age of dancing perceived the highest customer loyalty than 20 - 40 age. Second, the recognize participation level showed significant difference on customer loyalty, participants who primary level, upper level perceived the highest in customer loyalty than intermediate level. Participation period showed significant difference on solution capability, customer loyalty, participants who have less than 1 year of dancing perceived the highest solution capability, customer loyalty than 1 - 3 year, 3 - 5 year. Third, solution capability and member management factors showed significant affect on customer loyalty. Fourth, ability improvement and coaching satisfaction factors showed significant affect on customer loyalty. In conclusion, it seems that trust and coaching efficiency important factors on customer loyalty. All together they showed very significant factors in customers loyalty.