본 연구는 무용활동프로그램이 장애대학생의 우울증세에 미치는 영향력을 규명하여, 대학생활에 능동적인 태도는 물론 긍정적인 자아와 감정을 가지고 삶을 살아갈 수 있도록 웰니스적인 생활을 습관화 시키는데 주요한 목적이 있다. S여자대학교 장애여대생 총 11명을 군집표집(cluster sampling)하여, 무용활동프로그램 시작하기 1주 전에 사전검사를 실시하였으며 무용활동프로그램 종료 1주일 후에 사전검사와 동일한 절차와 내용으로 사후검사를 실시하였다. 무용활동프로그램은 10주로 1회 30분~60분씩 준비활동(5분), 주제활동(20~50분), 정리 및 토의(5분)의 3단계로 진행되었다. 모든 자료의 통계처리는 SPSS 12.0을 이용하여 t-검정(paired t-test)을 실시하였다. 연구결과 장애대학생의 우울 요인 중 인지적 우울 요인, 생리적 우울 요인, 자아학대 우울 요인에서 감소하였으나 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았고, 감정적 우울 요인에서 유의한 차이가 나타났다 (p<.05). 결론적으로 장애대학생 대상의 무용활동프로그램은 우울증세에 부분적인 효과를 미치는 것으로 나타났다.
The main purposes of this study were to investigate the effects of a dance activity program on the depression symptom of college students with disabilities and thus to help them build a habit of wellness-based life to lead a life with an active attitude toward college life and positive ego and emotions. Total 11 female college students with disabilities were cluster sampled in S Women's College. A pre-test was conducted with all the participants one week before a dance activity program. One week after the completion of the program, a post-test was conducted with the same procedure and content as the pre-test. The participants who seemed to go through rapid changes to life habits during the experiment were excluded from data analysis. A dance activity program was applied over ten sessions, each of which lasted 30~60 minutes and proceeded in three stages of preparation activities, topic activities, and arrangement and discussion. All data were statistically applied with SPSS 12.0 and paired t-test were used. As a result, the college students with disabilities showed a decrease in the cognitive, physiological and self-abuse depression factor with no statistically significant differences and in the emotional depression factor with significant differences (p<.05). In summary, a dance activity program for college students with disabilities can be effective for reducing their depression symptom.