이 연구는 중국 태권도 지도자의 지도철학에 바탕이 될 수 있는 지도자, 지도방법등의 사항들을 지도자와 학부모를 대상으로 탐색하여 도장활성화 방안을 고찰하였으며, 연구의 방법은 문헌탐구와 함께 반구조화된 면접법을 이용한 질적 연구방법을 활용하였다.
첫째, 중국 태권도장은 시대적 흐름에 따른 급성장의 경제발전과 맞물려 태권도장이 순수 교육의 장으로 인식되어지기 보다는 경제적·상업적인 장소로 표출되고 있다. 따라서 중국지도자들은 소탐대실(小貪大失)을 해서는 안 되며 교육의 질을 높임과 동시에 지도자들의 자질에서도 제고의 노력이 요구된다. 둘째, 지도자들의 지도내용과 지도방법에서는 실전에서 필요로 하는 겨루기 기술에 많은 부분을 차지하고 있으나 수련 시 가장 중요하게 여기는 부분은 예의라고 밝히고 있다. 셋째, 중국은 문화적 특성에 따라 홍보방법과 수련관리 프로그램. 학부모들과의 소통 또한 수련생과 학부모 관리에 대한 방안이 시급한 문제로 대두되고 있다. 이러한 문제들은 수련생의 결석, 휴관, 복관에 대한 방법론적인 접근에서도 반드시 필요한 부분이므로 지도자, 프로그램, 수련시설과 같은 중요내용을 체계적이고 현실적인 내용으로 보완하여 태권도장의 이미지 제고에 노력을 기울여야 할 것이다. 넷째, 현재 중국지도자는 수련생들의 입관을 유도할 수 있는 내용이 부족하기에 인터넷 광고, 전단지, 태권도 시범, 구전광고, 블로그 마케팅 등 보다 많은 영역으로 확대되어 접근하여야 할 것이다. 다섯째, 중국 수련생의 학부모들은 태권도 수련에 있어서 기술적인 부분보다는 자녀의 사랑과 관심에 대하여 더욱 친밀함을 나타내고 있기에, 태권도 지도자의 품성과 인격을 더욱 높여야 할 것이다.
중국태권도의 활성화는 지도자, 지도방법과 내용, 수련프로그램에 대한 개발, 그리고 경영에 대한 새로운 패러다임의 구축이 절실히 요구된다. 따라서 중국 지도자에게 있어서 가장 필요한 요소는 실증적 경험에서 나오는 지도능력과 이것을 정립시키고 지도에 응용할 수 있는 전문적 지식, 그리고 올바른 가치관이 정립될 때 중국 지도자들의 지도철학의 발전과 태권도장의 활성화가 지속적이고 빠른 속도로 이루어 질 것이다.
Objective of the present study is to provide measures for activating studios through exploring pointers that may constitute a foundation for leadership philosophy of Taekwondo leaders in China with leaders and parents. For study method, qualitative research methods using semi-structured interviews along with literature survey were utilized.
First, Chinese Taekwondo studios are represented as an economic and commercial place in conjunction with rapidly growing economic development according to a historic flow rather than as a place for pure education. Consequently, Chinese leaders should not incur a great loss by pursuing a small profit, requiring an effort for enhancement of leaders' qualifications as well as the quality of education. Secondly, while leaders' guidance contents and methods mostly account for competing techniques required in actual fights, the part considered most important in training is pointed out to be an etiquette. Thirdlymeasures for publicity methods, training management programs, communications with parents along with trainees and parents management are considered to be urgent issues according to cultural characteristics of China. Since such matters are certainly essential in methodological approaches for trainees absenteeism, studio closure and reopening, an effort should be made for image enhancement of Taekwondo studios by supplementing important contents such as leaders, programs and training facilities. Fourth, since Chinese leaders lack in contents for inducing joining by trainees, the approach should be divided into many areas such as internet advertisements, fliers, Taekwondo demonstrations, orally transmitted advertisements, blog marketing, etc. Fifthly, parents of Chinese trainees display a greater intimacy with their children's love and interset rather than technical parts in Taekwondo training,valuing leaders' character and personality very highly.
For activation of Taekwondo in China, development of leaders, guidance methods and contents, training programs together with construction of a new paradigm for management are badly needed. Thus, activation of leasdership philosophy for Chinese Taekwondo leaders as well as Taekwondo studios may be achieved when they become leaders equipped with a leadership ability produced by positive experience as the most needed element, professional knowledge that can establish and apply it to guidance and correct values.