전통시장은 문화와 스토리를 생성·소비·교환하는 역할을 하였지만 사회 변화로 쇠퇴가 가속화되고 있다. 그동안 전통시장 활성화를 위해 쾌적한 쇼핑 공간 조성 등 현대화 노력을 하였지만 성과는 한계가 있었다. 이에 최근 도시재생 사업으로 문화관광 상품화를 통한 재생 노력이 활발하게 이루어지고 있다. 본 연구는 광주광역시 1913송정역시장 재생 프로젝트와 도시재생 사례 분석을 토대로 문화관광 상품화를 통한 전통시장과 도시재생 성공 방안을 모색하고자 한다. 이론적 배경에서는 문화관광적 관점에서 전통시장과 도시재생을 고찰하였다. 문화관광적 차원에서 전통시장의 기능과 역사, 재생 방안을 정리하였다. 도시재생에서는 사업 내용과 문화관광적 요소를 도출하였다. 사례분석에서는 1913송정역 역사와 재생 프로젝트를 분석을 하였으며, 추진 단계별 모델을 정리하였다. 1913송정역시장은 민간기업과 지자체·지역기관·상인·주민이 협업을 이룬 구조이다. 역사성·보존성·유입성 재생을 통해 전통시장을 문화관광 상품화하여 지역 대표 여행지로 변화되었다. 이후 일련의 성과를 바탕으로 광주송정역세권 도시재생활성화계획이 수립되어 추진되고 있다. 도시재생 사업은 3대 핵심 전략으로 1913송정역시장 기반 강화, 송정역세권 역사·문화 가꾸기, 주민생활여건 개선으로 설정되었다. 관련 이론과 사례분석을 통해 명소화 전략에 기반 한 문화관광재생과 단계별 도시재생이 연계된 모델을 제시하였다. 체계적인 문화관광 상품화를 위해서는 장소마케팅 기법으로 사업계획을 수립하고, 문화관광분야와 도시재생분야를 씨줄과 날줄로 교차시켜 사업 연계와 상호보완을 이끌어 낼 필요가 있다. 끝으로 문화관광 기반 도시재생 활성화를 위해서는 관광 패러다임 전환, 도시생활 공간 복합 자원의 시너지 창출, 관광 계획과 연계한 체계적인 도시재생 계획 수립이 필요함을 제시하였다.
A traditional market has played a role in generating, consuming and exchanging cultures and stories, but its decline is accelerating due to social change. All this while, a lot of efforts for modernization of a traditional market like pleasant shopping space creation, etc., have been made with the aim to revitalize a traditional market, but there was a limit to the results of efforts. Hereupon, as a part of urban generation, efforts for regeneration through culture tourism commercialization have been actively made recently. This study is intending to inquire into a success method of a traditional market and urban regeneration through culture tourism commercialization on the basis of the case analysis of Gwangju Metropolitan City-based 1913 Songjeong Station Market regeneration project, and urban regeneration. This study considered a traditional market and urban generation from a culture-tourism perspective in a theoretical background. In addition, this study organized the function, history and regeneration method of a traditional market at a culture-tourism level. This study deducted the project content and culture-tourism elements in urban generation. In the case analysis, this study analyzed the history and regeneration project of 1913 Songjeong Station, and arranged models by promotion phase. The 1913 Songjeong Station Market is structured with collaboration between a private enterprise and local government, regional organizations, merchants and residents. This market has been transformed into a regional representative tourist destination by doing culture-tourism commercialization of a traditional market through its historicity, conservative property, and inflow feasibility. Afterwards, the urban regeneration revitalization plan for the Gwangju Songjeong Station influence area has been established to be promoted at present on the basis of a series of the results. This study set up the urban regeneration project with 1913 Songjeong Station Market foundation strengthening, switching of the history and culture of the Songjeong Station influence area, and improvement of residents’ living conditions as the three major core strategies. Also, this study presented a model connected with culture-tourism regeneration based on a strategy for making this area an attraction, and phased urban regeneration through related theories and case analysis. For systematic culture-tourism commercialization, it’s necessary to set up a business plan using a place marketing technique, and to draw business connection and complementation by getting the culture tourism field, and urban regeneration field crossed with the lines of latitude and longitude. In closing, this study presented the necessity of systematic urban regeneration planning connected with a paradigm shift in tourism, synergy creation of complex resources in urban living space, and urban tourism plan.