우리나라 퇴직연금시장은 확정급여형 퇴직연금제도를 중심으로 빠르게 성장하여 왔다. 하지만, 퇴직연금제도를 둘러싼 다양한 환경변화를 고려할 때 향후에는 확정기여형 퇴직연금과 개인형 퇴직연금시장의 활성화가 예상된다. 확정기여형 퇴직연금과 개인형 퇴직연금시장에서 경쟁력을 확보하기 위해서는 더 이상 고금리 보장 및 거래관계 중심의 영업보다는 자신의 적립금을 직접 운용해야 하는 가입자의 선호를 충족시킬 수 있는 다양한 퇴직연금 운용상품의 개발이 중요해질 수밖에 없다.
본 연구는 타 금융권의 퇴직연금사업자에 비해 보험회사가 독점적 우위에 있는 보험상품과 상대적으로 열위에 있는 실적배당형 상품의 활용방안을 제시하기 위해 확정기여형 퇴직연금에 가입한 근로자와 개인형 퇴직연금의 잠재 가입자인 자영업자를 대상으로 설문조사 하여 건강보장 가미형 운용상품과 실적배당형 운용상품에 대한 선호도를 실증분석하였다. 분석결과 실적배당형에 투자되는 비중과 건강보장 가미형 운용상품에 대한 선호도는 근로자와 자영업자 간 상이하게 나타나며, 이러한 분석결과는 가입자 유치과정 및 유지과정에서 유용하게 활용될 수 있을 것으로 기대된다. 나아가 이론적인 분석을 통해 가입자의 선호도를 고려하여 적립금을 원리금보장형 및 실적배당형 운용상품에 적절히 배분하고 건강보장을 가미할 수 있는 운용상품을 혼합번들링 방식으로 활용할 것을 제안하였다.
Since the retirement pension plan was introduced in the end of 2005, the size of the pension market in Korea has been rapidly enlarging based on the defined benefit pension plan. Considering various changes of circumstances expected to affect the retirement pension market, however, it is possible that the defined contribution pension market and individual pension market overwhelm the size of the defined benefit pension market in the long term. It would be crucial for insurance companies to prepare various pension products to compete in those markets since individuals are responsible for managing their cumulated retirement assets.
This study theoretically and empirically investigate how to utilize insurance and risky products as the products of the retirement pension. Empirical results show that the policyholders' preference toward insurance and risky products as the products of the retirement pension is different between employees and self-employees. And we propose a mixed-bundling as a marketing strategy through a theoretical analysis. The empirical results and suggestion from the theoretical analysis would be useful for insurance companies to attract potential policyholders and maintain the policyholders.