보험설계사의 이직의도는 보험회사의 주요한 리스크 관리 요인 중의 하나이다. 그런데 보험회사 소속 보험설계사들은 일반근로자 신분이 아니라 위탁계약 관계에 있는 독립적인 개인사업자(특수형태근로종사자) 신분이며 고유한 직무특성으로 인하여 이직의도와 관련된 인식, 태도, 행동 등이 일반근로자와는 다르게 나타날 수 있다. 따라서 일반근로자에 대해서는 내부마케팅믹스와 이직의도의 인과관계에 관한 선행연구가 이미 많이 존재하지만, 특수형태근로종사자인 보험설계사에 대한 별도의 연구가 필요하다. 그러나 아직까지 보험설계사에 대해서는 거의 연구된 바가 없었고, 일반근로자들에 대한 선행연구들의 결과도 일관적이지 못하며, 만일 일관적이더라도 일반근로자들에 대한 연구결과를 보험설계사에게 그대로 적용할 수가 없으며, 보험설계사를 대상으로 한 연구에서는 다른 결과가 나올 수 있다는 네 가지 문제점으로 인해 이에 관한 연구가 매우 필요한 상황이다. 따라서 본 연구에서는 생보설계사를 대상으로 내부마케팅믹스에 대한 보험설계사의 만족도 수준에 대해 분석하고, 내부마케팅믹스가 보험설계사의 이직의도에 미치는 영향에 대해 구조방정식모형을 사용하여 실증적으로 분석하였다. 이러한 분석을 통해 선행연구들에서 연구하거나 제시하지 못했던 점들에 대해서 연구하고 제시하였으며, 선행연구들과는 차별화된 다양한 이론적·관리적 시사점들을 제시하였다.
Insurance solicitor’s turnover intention is one of the important risk management factors of insurance companies. Since the solicitors of insurance companies are special independent contractors and their job characteristics are peculiar, the solicitor’s awareness, attitude and behavior related with turnover intention may be different from those of general workers. Although there are many studies on the relationship between internal marketing mix and turnover intention of the general workers, additional studies on the insurance solicitor are needed. However, there is little research on that relationship in terms of the solicitors, the research on the general workers showed inconsistent results which cannot be applicable to the solicitors, and the results of the research on the solicitors and general workers may be different. Therefore, we analyzed the solicitor’s level of satisfaction with internal marketing mix and empirically studied about the relationship between internal marketing mix and the solicitor’s turnover intention with structural equation modeling. This study presents differentiated results which were not presented by the prior research and discuss various theoretical and practical implications.