본 연구의 목적은 초등학생용 자기성찰 척도(SRS)를 개발하는 것이다. 선행연구와 기존도구의 고찰을 통하여 자기성찰의 구성요소를 알아보고, 철학․윤리․도덕적 관점에서 초등도덕교과 영역과 관련하여 박세원(2009)의 성찰을 중심으로 5개 구성요소를 선정하였다. 5개 구성요소를 바탕으로 총 149문항의 예비척도를 구성하였고, 경상북도 Y초등학교 6학년 219명(남: 109명, 여: 110명)으로부터 얻는 자료를 바탕으로 요인 추출을 위해 탐색적 요인분석을 하였다. 스크리 도표의 고유값 하락률과 고유치(eigenvalue) 3 이상을 기준으로 5개 요인이 추출 되었으며, 요인수를 5개로 고정하여 VARIMAX 방식으로 요인분석을 하였다. 요인1은 요인부하량이 .680~.424에 이르며 변량의 12.223%를 설명하였고 28문항이 추출되었다. 요인2는 요인부하량이 .714~.465에 이르며 변량의 10.674%를 설명하였고 21문항이 추출되었다. 요인3은 요인부하량이 .788~.429에 이르며 변량의 10.432%를 설명하였고 19문항이 추출되었다. 요인4는 요인부하량이 .677~.442에 이르며 변량의 9.465%를 설명하였고 26문항이 추출되었다. 요인5는 요인부하량이 .765~.300에 이르며 변량의 7.228%를 설명하였고 18문항이 추출되었다. 본 연구의 이론적 배경과 선행연구를 근거로 요인별 문항내용을 검토하여 요인1은 ‘대화적 성찰’, 요인2는 ‘반성적 성찰’, 요인3은 ‘공감적 성찰’, 요인4는 ‘실존적 성찰’, 요인5는 ‘탐구적 성찰’로 명명하였다. 요인구조의 적합성을 알아보기 위하여 확인적 요인분석을 한 결과, Normed χ2 값이 1.985, GFI = .941, SRMR= .036, AGFI = .937, CFI = .928, RMSEA = .047로 나타나 요인구조가 적합한 것으로 나타났다. 개발된 척도의 신뢰도 검증에서 척도 전체의 Cronbach의 α계수는 .975이고, 5개 요인의 신뢰도는 .958~.865이었다. 개발한 척도의 구인 타당도를 알아보기 위하여 자기성찰 척도의 요인 간 상관과 수렴타당도 및 변별타당도를 중심으로 검증한 결과, 각 요인 간 상간은 .692~.376, 각 요인과 척도 전체와 상관은 .828~.721로 p < .01 수준에서 모두 유의한 정적 상관을 보였다. 자기성찰 척도와 자기성찰지능 척도의 상관계수는 .500, 개인이해지능 척도와의 상관계수는 .389로 p < .01 수준에서 통계적으로 유의한 정적 상관이 있었고, 공격성 척도와의 상관계수는 -.397로 p < .01 수준에서 통계적으로 유의한 부적 상관이 있었다. 연구 결과에 근거하여 본 연구에서 개발한 초등학생용 자기성찰 척도는 타당하고 신뢰로운 척도로 확인되었다. 척도 활용의 편리를 위하여 요인 별 10문항, 총 50문항의 간편-자기성찰 척도(SSRS)를 구성하였으며, 전체 신뢰도 계수는 .951, 하위요인 신뢰도 계수는 .930~.864로 나타났다.
The purpose of this study was to develop a Self-Reflection Scale(SRS) for upper grade elementary school students in the elementary school in South Korea. This study was made up of 8 steps. The first step was to investigate the related researches and theories in the conception of self-reflection. The second step was to construct the operational conception of self-reflection into 5 factors. The third step was to develop 160 items related to self-reflection. As the fourth step, to verify the content validity, 8 elementary school teachers modified the above 160 items into 156 items. 156 items were revised by five 6th grade students. The fifth step was to determine a preliminary scale consisted of 149 items. As the sixth step, a preliminary scale was tested from 219 6th grade students. As seventh step, the data collected from 219 samples were analyzed to identify sub-factors. 112 items were extracted and 5 sub-factors were identified as the results: examinative reflection, existential reflection, dialogical reflection, empathetic reflection, inquiritivel reflection. To examine the stability of the factor structure of the 112-item measurement model, a confirmatory factor analysis with a maximum likelihood estimation method was conducted in AMOS 7.0, and 5 factors were identified. The fit indices for the 112-item 5-factor model were as follows: χ2(df=269, N=219) =1753.37, p=.000; Normed χ2 = 1.985; AGFI = .937; CFI = .928; GFI = .941; RMSEA = .047(at 90% confidence intervals, .043-.057); SRMR= .036. To examine internal consistency and split-half reliability, data were collected from the samples of 291 elementary school students. The result showed high internal consistency(Cronbach's α= .975), split-half reliability(r= .856). To examine the discriminant validity and convergent validity, data were collected from the samples of 291 elementary school students. The result showed that self-reflection scale was positively related to intrapersonal intelligence assessment scale(r= .500) and negatively related to aggression scale(r= -.397). As the eighth step, SRS was developed and 112 items were determined.
In conclusion, this instrument demonstrated satisfactory reliability and validity. Therefore, it is an appropriate measurement of a self-reflection for upper grade elementary school students in South Korea.