메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第151輯
발행연도
2019.9
수록면
29 - 59 (31page)
DOI
10.18622/kher.2019.09.151.29

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
There are unique points of contention in the description of March 1 movement in Japanese textbooks. The name “March 1st Independence Movement” includes efforts by Japanese academia to accurately and sternly accept the character of the March 1st Independence Movement. The problems of internal and external factors as the causes of the March 1st Movement and the number of victims of the March 1st Movement can be said to be a point where empiricism and ideology clash over how to describe the modern history of Japanese colonial empire.
The Manabisha’s middle school textbook went beyond traditional left-right confrontations and tried new forms and content. It conducted an experiment in which a story was told through concrete examples. It goes beyond the typical composition of the influence of national self-determination, the declaration of independence and the nationwide spread of the movement, and the suppression of the movement and the diversion of the policy of governance. It has also gone beyond the complacent causality that directly suggests external or internal factors. New numbers are also adopted that are more reliable for the size of participants. The challenge of Manabisha’s textbook also has implications for history textbooks of Korea.

목차

1. 序言
2. 일본 역사 교과서 3 · 1운동 서술의 변천과 쟁점
3. 현행 일본 역사 교과서의 3 · 1운동 기술
4. 일본 역사 교과서 3 · 1운동 서술의 특징
5. 結語
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-374-001245141