조선후기에 주불전 맞은편에 조성되어 현존하는 루는 조선후기 가람배치를 특정하는 건축물이다. 불전도 아니고 요사채도 아닌 루에 대해 막연히 강당이라 하기도 했으나 최근 들어서는 의례공간으로 추정하고 있다. 이 연구에서는 기록을 통해 루의 기능을 살펴, 의례 외에 여러 목적으로 활용된 다용도공간이었음을 확인하였다. 즉, 조선후기 주불전 맞은편의 루는 기본적으로 하단의 의식공간이자 의식에 필수적인 종이 있는 종루였는데, 표충사우화루는 의식에 참여하는 대중들의 식당, 전등사대조루는 비와 더위를 피하는 곳인 동시에 사무공간, 선운사 만세루는 곡식 저장소, 동화사봉서루 등은 강당, 낙산사빈일루 등은 경치를 감상하는 곳으로도 활용되었던 것이다. 조선후기 사찰 루는 15 세기에 조성된 왕실원찰의 종루에서 비롯되었다. 이때 루는 정문에연결되어 있었는데 해인사와 낙산사·관룡사는 19 세기까지 이러한 모습이 유지되었다. 일반사찰에서는 16 세기 들어 루가 조성되기 시작했는데 규모는 정면 3 칸에 불과했다. 17 세기 들어서는 전란과 기근·전염병 등의 재해를 겪은 후, 수륙재로 대표되는 천도재 수요가 늘면서 루조성이 빈번해졌다. 이 당시 루의 형식은 대체로 정면 5 칸에 익공형식으로 조성되었다. 이러한 루의 기능과 모습은 19 세기 중반 무렵 바뀌었다. 근기지역 사찰에서는 루자리에 루방이 들어서고, 루에 봉안되던 감로도가 법당으로 이동하게 된 것이다. 일반백성에서 왕실 및 상궁 등 고위층으로 사찰후원계층이 바뀐대서 초래된 이러한 변화는 일반사찰의 루가 실내공간화 되는데 영향을 준 것으로 판단된다.
The existing Ru is a building that is located on the opposite side of the main Buddhist building which was constructed in the late Chosun Dynasty and characterizes the building layout of the temple in the late Chosun Dynasty. Although it was vaguely called an auditorium, which is neither a Buddhist building nor Yosachae (the living house of monks in Korean Buddhist temple), it is recently assumed to be a ritual space. In this study, I observed the function of Ru through the records and found that it is a versatile space used for various purposes besides rituals. In other words, Ru was basically a ritual space and a bell tower that is essential for ritual. Furthermore, Pyochoongsa Woohwa Ru was a kind of a dining room of the public participating in the ritual. Jeondeungsa Daejo Ru was a place to avoid rain or heat as well as an office space. Seonunsa Manse Ru was used as a repository of grains, Jangyuksa, Heungwon Ru was used as an auditorium, and Naksansa Binil Ru was also used as a viewing place. The Ru of temple, in the late Chosun Dynasty, originated from the bell towers at the royal patronage temples built in the fifteenth century. At this time, Ru was connected to the main gate, and the Rus of Haeinsa, Naksansa, and Gwanryongsa were maintained in this way until the nineteenth century. Ru started to be built in the general temples in the 16th century, but it was only three spaces in front. In the seventeenth century, after suffering from disasters such as war, famine, and infectious diseases, as the demand for ‘Suryukje’,which is one of the Buddhist ceremonies representing the Cheondojae (Buddhist ritual for the dead) increased, the construction of Ru became frequent. At that time, the structure of Ru was generally a five-space frontal Ikkong architectural style. The function and appearance of this Ru were changed around the middle of the nineteenth century. Rus of the temples in Seoul and Gyeonggi areas, changed to Ru-bang(room), and Gamnodo (nectar ritual painting) which was enshrined in Ru was moved into the Buddhist sanctuary as well. These changes, which were caused by the shift of the temple’s patrons from the general public to the higher status, such as royal family and court ladies, affected the structure of the general temple's Ru, making it become indoor space.