메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
임연정 (檀國大學校)
저널정보
한국중국어교육학회 중국어교육과연구 중국어교육과연구 제30호
발행연도
2019.12
수록면
43 - 64 (22page)
DOI
10.24285/CLER.2019.12.30.43

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to analyze the listening anxiety of Korean university students who are learning Chinese and to identify the correlation between listening anxiety, listening achievement, and learner variables.
The study was conducted with 142 students studying Chinese at University A. First, the Chinese listening test was carried out to classify subjects into advanced, intermediate, and beginner levels. In addition, in order to measure listening anxiety, a questionnaire with 20 questions was written with reference to FLLAS 33 questions by Kim. J. (2000), and then, the study was conducted.
In this study, we summarized listening anxiety into four factors, examined whether these four factors differ by listening level, and analyzed which factor affected listening achievement more. Finally, the correlation between learner variables and listening anxiety was analyzed to examine the relationship between personal characteristics and occurrence of listening anxiety.
It is expected that the results of this study will be helpful when identifying students’ listening anxiety by level and conducting listening class by level.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 연구결과 및 분석
Ⅵ. 결론
【참고문헌】
【ABSTRACT】

참고문헌 (15)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-720-000255860