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저널정보
한국소비자원 정책연구보고서 [정책연구 19-02] 신유형기술 관련 개인정보 소비자권리 강화방안 연구
발행연도
2019.9
수록면
1 - 326 (326page)

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Personal information of consumers plays a key role in the development of a digital economy based on new technologies. The study analyzed the impact of the new technology on consumer privacy rights and outlined related problems. And overall, the improvement points were presented.
Technologies such as AI(artificial intelligence), Big Data, IoT(the Internet of Things), and mobile communication system(as 5G) enhance the efficiency of personal information processing. So, the amount of collected information has greatly increased and the scope of information used in marketing also has expanded.
On the other hand, the development of these technologies may infringe on the consumer rights of personal information such as self-determination, right to know, and economic rights.
Consumer consent procedures are perfunctory, and consumers" preferences are tracked through profiling, and utilized for marketing purposes. Appropriate consideration is not paid to the consumer damage caused by infringement and the value of personal information provided by consumers.
Fundamentally, digital divide between consumers and businesses for new technologies and new technologies applied business models will be widened. This means a weakening of consumer digital privacy literacy.
In order to strengthen consumer rights in such a technology environment, improvement of legislation, policy cooperation and market monitoring should be carried out. It means that it enhance transparency of operators’ personal information processing and enhance the capabilities of consumers. To do this, it is necessary to refer to recent trends such as the ‘General Regulations for Personal Information Protection (GDPR)’ in the European Union and the ‘Consumer Privacy Act (CCPA)’ in California State in the United States.

목차

[표지]
[머리말]
[국문요약]
[차례]
표목차
그림목차
[제1장 연구 개요]
제1절 연구 배경 및 목적
제2절 연구 범위 및 방법
[제2장 신유형기술 개인정보 소비자권리 개관]
제1절 개인정보와 소비자권리
제2절 신유형기술에서의 개인정보 소비자권리
[제3장 국내외 법제 동향]
제1절 국외
제2절 국내
[제4장 신유형기술 소비자권리 주요 이슈 분석]
제1절 프로파일링 및 ADM
제2절 무료가격설정(Zero-Pricing)
제3절 빅데이터 정보 수집 활용 동의
제4절 개인정보보호 디지털 리터러시
[제5장 신유형기술 소비자 이슈의 개인정보 약관 분석]
제1절 개요
제2절 개인정보 약관 분석 결과
제3절 소결
[제6장 신유형기술 개인정보 소비자권리 강화 방안]
제1절 연구결과 요약
제2절 정책 과제
[제7장 결론]
[참고문헌]
[Executive Summary]

참고문헌 (0)

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