본고는 다큐멘터리극의 심미적 실천과 이론적 비평을 위한 분석도구로 인지적 메커니즘에 대한 과학적 설명들이 유효하게 동원될 수 있으리라는 전제에서 논의를 시작한다. 분석 대상이 되는 작품은 2018년 혜화동1번지 6기 동인 가을 페스티벌을 위해 공연되었던 <전윤환의 전윤환, 자의식 과잉>이다. 제목에서 시사되듯이, 이 작품은 연출가 전윤환의 자의식, 정신에 대한 도큐멘트라 할 수 있는 바, 다큐멘터리극에 대한 인지과학적 접근이 잘 적용될 수 있는 작품이라 판단되었다. 극에서 배우와 실제 사람, 무대와 미디어 등이 어떻게 인지적으로 개념적 혼합(Conceptual Blending)을 이루고, 관객은 극을 목도하면서 특히나 어떤 감정적 체험을 하게 되는지 분석하는 것이 본고의 주된 내용을 이룬다. <전윤환의 전윤환, 자의식 과잉>에서 관객이 지각할 수 있는 혼합 층위는 두 층위에 걸쳐 있다. 첫째, 극단 앤드씨어터의 배우들이 무대 위에서 전윤환을 연기할 때, 앤드씨어터의 실제적 배우와 허구화된 전윤환이라는 등장인물 간의 개념적 혼합이 발생한다. 둘째, 극중 스토리가 전개되는 가운데, 전윤환을 포함한 극단 앤드씨어터 구성원들의 인터뷰 장면이 스크린에 담겨 무대 위에 투사될 때, 스크린 영역과 무대 영역 간의 개념적 혼합이 발생한다. 주요 서사 공간에서 배우들이 전윤환의 역할을 온전히 하는 것만은 아니다. 특정 배우들이 특수한 전윤환 역할에 결합되어 혼합된 배우/캐릭터의 양상을 관객은 지켜볼 수 있다. 그러면서도 혼합이 깨져 극중 허구적 프레임과 실제적 세계의 프레임 간의 전환이 이루어지는 경우, 관객은 재미를 느끼게 된다. 이러한 혼합/탈혼합의 과정 덕택에 관객의 인지작용은 허구와 실제 영역을 교차하는 다양한 목소리 속에서 떠돌게 된다. 실제 세계의 난입, 혼합 양상이 깨지며 지각이 요동치게 하는 효과를 극에서 스크린은 담당하고 있다. 스크린을 통해 관객의 인지작용은 허구와 실제 영역을 교차하는 다양한 목소리 속에서 떠돌게 된다. 배우/등장인물의 혼합과 탈혼합, 스크린에 의한 허구/실제의 혼합과 탈혼합을 둘러싼 이러한 주요 서사 공간 상의 다성성은 마찰, 모순, 중지의 의도적 지점들을 설계한다. 이 같은 해석적 측면에서의 난맥상에 봉착하게 된 관객은 한 연출가와 그가 소속된 극단을 둘러싼 현실 세계의 지시적 위상에 대하여 의문을 품게 되고 자신의 기존 인지적 도식(schema)을 검증하게 된다. 한편 각 에피소드를 거치며 ‘자기연민의 전윤환’, ‘분노와 불안의 전윤환’, 그리고 ‘자기혐오의 전윤환’이 핵심적 자아로서 관객에게 지각된다. 그러나 마지막 장면에서는 좀 더 내적으로 깊어지고, 단원들과의 연대감을 공고히 한 ‘자선전적 자아로서의 전윤환’에 대한 느낌이 무대에서는 형성되고 있다. 여기서 형성된 자서전적 의미는 개인적 특수성을 벗어나 이 시대 연극을 하는 모든 젊은 예술가들의 자화상을 반영한다. 이러한 자서전적 자아의 서사, 감정, 느낌이 무대 위에 형성되면서, 다큐멘터리극의 퍼포먼스는 실제보다 더 리얼해진다. 퍼포먼스와 실제성 사이의 거리가 붕괴되고 전윤환과 앤드 씨어터 배우들의 무대 위에서의 삶은 실제 삶이 된다. “느껴진다”로 요약된 관객의 신체적 경험은 현실의 리얼리티에 대한 진실 인식의 기능을 떠받친다. 동시에 개인이나 개체 수준을 넘어서 새로운 문화 창조력, 사회적 상상력이 생성되는 데에도 결정적인 역할을 한다. 요컨대 “희망을 느꼈다”는 관객의 토로에서 다큐멘터리극이 수용자에게 미치는 인식적 효과, 감정을 거쳐 생성되는 창조적 상상력의 발현을 우리는 확인할 수 있다.
This paper begins the discussion on the premise that scientific explanations of cognitive mechanisms can be mobilized effectively as an analytical tool for aesthetic practice and theoretical criticism of documentary dramas. The work to be analyzed is Jeon Yun-hwan’s Jeon Yun-hwan, Excessive Self-consciousness, which was performed for the sixth members’ Fall Festival at Hyehwa-dong 1st Street in 2018. As the title suggests, it is judged that the cognitive approach to documentary dramas could be well applied, as the work can be called as a documentary about his self-consciousness and spirit of its director Jun Yoon-hwan. This paper analyzes how actors and real people, the stage and the media in the drama are cognitively conceptual blending, and what emotional experiences the audience has in particular while watching the drama. Various combinations of facts and fiction, media and bodies take place in the documentary drama, so this paper examines the conceptual blending theory of cognitive science for its explanation. In the work, the mixed-level that the audience can perceive spans two floors. First, when the actors of the troupe And Theater play Jeon Yun-hwan on stage, there is a conceptual blending between the real actor and the fictional character Jeon Yun-hwan. Second, in the midst of the unfolding story in the play, when the interview scenes of members of the troupe, including Jeon Yoon-hwan, are projected onto the stage on screen, a conceptual blending between the screen and the stage area occurs. In the main narrative space, actors do not just play the role of Jeon Yun-hwan. The audience can watch the mixed actors/characters as certain actors are combined in the special role of Jeon Yun-hwan. However, if the mixture is broken and the transition between fictional frames in the play and the real world is made, the audience will have fun. Thanks to this process of mixing/dissolution, audiences’ cognitive processes are circulating in a variety of voices that intersect the fictional and the real areas. The screen is responsible for the effects of the intrusion of the real world, mixing patterns, and fluctuating perception. Through the screen, the audience's cognitive function is floated in a variety of voices intersecting fictional and the real areas. Surrounding the mix and dissolution of actor/character or scree/stage, the polymorphism in this major narrative space designs the intentional points of friction, contradiction, and stop. In this interpretative sense, the audience become suspicious of the indicative status of the real world in which the director and the actors belong, and testify their existing cognitive schematics. Meanwhile, through each episodes, Jeon Yun-hwan’s, self-pity, anger, anxiety and self-loathing are perceived by the audience as his key self. In the final scene, however, the feeling of Jeon Yun-hwan as a autobiographical self who deepened his inner circle and cemented his solidarity with the members is shaping up on the stage. The autobiographical meaning formed here reflects the self-portrait of all young artists who go beyond personal speciality and do plays of this period. As the narrative, emotion and feeling of this autobiographical self forms on stage, the performance of the documentary play becomes more realistic than it really is. The distance between performance and reality collapses and the life on stage of Jun Yun-hwan and And Theater’s actors becomes real life. In other words, the main action of the documentary drama Jeon Yun-hwan’s Jeon Yun-hwan’s, excessiveself-consciousness is the work of young directors and actors themselves as a difference that sometimes resists all kinds of structural contradictions in this era or sometimes tolerates them and tries to approach us from the edges, extreme limits, and distance.