(연구배경 및 목적) 자동차 실내 공간에 있어 시각에 의한 정보 및 인지 측면은 인체의 지각(perception)에 의한 영향력이 매우 높으며, 또한 다양한 심리에 의한 감성의 발생에 따라 좌우된다고 하겠다. 특히 자동차 실내 공간은 현대인의 라이프스타일에 있어 중요한 공간으로 역할이 높아지면서 영역별 역할과 디자인 기능이 매우 중요 시 되고 있다. 자동차 실내 공간에서 가장 많은 영향을 미치는 영역인 IP와 시트디자인에 대한 감성적 의견을 분석하고 종합하는 것은 매우 필요하다. 따라서 본 연구에서는 기존에 IP디자인에 대한 세부적인 설문연구가 학문적으로 부족하다는 사실을 인지하여, 국내 자동차 4사에 대한 IP디자인의 특성을 구매자인 소비자의 상담과 설문 과정을 거쳐 직접적인 세부 특성을 분석, 도출하므로 향후 디자인 및 연구에 적용할 수 있도록 기초 자료를 종합하는데 연구의 목적이 있다. (연구방법) 본 연구에서는 국내 자동차의 소비자의 트랜드 분석에 있어 한국자동차산업협회(KARI)의 자료를 기반으로 하여 2010년 이후 자율주행이 개발되는 시기부터 국내 자동차 시장에서 유통되는 빈도 높은 차종의 IP 디자인을 연구대상으로 하였으며, 국내에서 가장 많은 판매가 되는 자동차 4사의 자동차 판매장에서 24종의 IP 디자인을 대상으로 설문 및 통계연구를 진행하였다. (결과) IP 디자인은 조작성에 있어 계기판의 집중성에 의한 운전자 전망에 대한 편리사항이 중요하다는 결과를 인지할 수 있었으며, 가시성에 있어서는 시각적 활동인 계기판에 대한 판독 및 인식이 빠를수록 만족도가 높다는 결과이며, 따라서 IP를 위하여 다른 영역의 재질이나 컬러 디자인이 매우 중요하다는 결과를 얻을 수 있었다. 또한, 인지성에 있어서는 IP는 시각적으로 연계성이 있는 다른 영역과 유사 및 보색 배색으로 적용되었을 때 기능성과 만족도가 높다는 결과를 분석할 수 있었고, 만족도에서는 시각적인 측면에서 수평적 안정감이 안락함과 디자인 기능에 많은 영향을 미친다는 결과를 도출할 수 있었다. (결론) 이와 같은 연구 결과는 근래 소비자들의 다양한 개성을 요구에 대한 반영된 변화이며, 따라서 향후 미래 자동차의 실내 공간에서는 더욱 다양한 소비자의 감성이 반영된 컬러와 소재로 변화가 필요하다. 이를 위해서는 다양한 소재의 개발과 더불어 소비자들의 감성이 적용된 다양성 있는 공간으로 진화되어야 하며, 자율주행 시 자동차 실내 공간에 대한 감성적 디자인 방향에 있어 더 많은 연구가 필요하다.
(Background and Purpose) In the interior space of automobile, the information and cognition by visuals are very influential by the perception of the human body, and it is also dependent on the generation of various psychological emotions. Especially, the interior space of automobiles is becoming an important space in the lifestyle of modern people, and the role and design function of each area are becoming very important. It is necessary to analyze and synthesize emotional opinions on IP, CP and sheet design, which are the areas that have the most influence in the interior space of automobiles. Therefore, this study is to understand the fact that detailed survey research on IP and CP design is insufficient academically, and to analyze and derive direct detailed characteristics through consultation and questionnaire process of consumers who are buyers of IP and CP design characteristics of four domestic automobiles, and to synthesize basic data applicable to future design and research. (method) This study is based on the data of Korea Automobile Industry Association (KARI) in analyzing the trend of consumers in domestic automobiles, and the IP(Instrument Panel) design of the high frequency of vehicles distributed in the domestic automobile market since the development of autonomous driving since 2010.,In addition, a survey and statistical study were conducted on 24 IP designs at four automobile sales centers, which are the most sold in Korea. (Result) In terms of IP and CP design, it was possible to recognize the result that convenience of driver prospect by concentration of dashboard is important in operationality. In terms of visibility, the faster reading and recognition of instrument, which is a visual activity, is, the higher satisfaction is. Therefore, for IP, the material or color design of CP or other areas is very important. In addition, it was possible to analyze the result that functionality and satisfaction were high when applied to the similar and complementary color scheme with other areas visually connected with IP and CP, and in satisfaction, horizontal stability had a great effect on comfort and design function in terms of visual aspect. (Conclusion) The results of this study are reflected on the needs of consumers in recent years, and therefore, it is necessary to change into colors and materials that reflect more diverse consumer emotions in the interior space of future automobiles. For this, it is necessary to evolve into a diverse space with the application of consumers' emotions along with the development of various materials, and more research is needed in the direction of emotional design for the interior space of the automobile during autonomous driving.