(연구배경 및 목적) 모든 사용자의 편의성을 고려한 유니버설디자인(Universal Design)이 주요한 사회이슈가 되고 있으며, 대중교통시설에서는 시각약자도 불편함 없이 이용가능한 공공사인의 색채시스템 구축의 중요성이 높아지고 있다. 본 연구에서는 공공공간의 효율적인 공공사인 컬러유니버설디자인 환경 구축을 위한 방안의 제고를 기본적인 목적으로, 주요 서울시 지하철 역사의 공공사인을 대상으로 현황문제점을 도출하고 개선방안을 제시하고자 한다. (연구방법) 본 연구에서는 공공공간에서 요구되는 사인색채 및 공간환경 구축과 관련된 이론적 토대를 정리를 바탕으로, 서울시의 주요 환승역을 대상으로 공공사인의 색채시스템에 대한 현장조사를 실시하고, 현황특성과 문제점을 파악한다. 다음으로 조사 분석 결과를 정리하여 공공공간에서 사인색채 시스템 구축을 위한 요소를 정리하고 개선방안을 제안하고자 한다. (결과) 조사 분석의 결과, 국내 대중교통시설의 공공사인의 컬러유니버설 환경은 접근성은 다소 양호하였고, 소재와 색채, 크기, 레이아웃의 통일성도 열악한 것으로 파악되었다. 또한 사인의 디자인이 체계적이지 않고 무분별하게 설치되어 정보의 파악을 더욱 어렵게 하고 있었다. 공공사인의 색채도 대비가 약한 배색, 과도한 광고물의 색채, 가독성의 저하된 사인으로 인해 공공사인의 색채 인지성과 함께 사인정보 파악을 어렵게 하고 있었다. 따라서 이러한 문제의 해결을 위해서는 공공사인의 색채개발과 함께 공공사인의 시인지성 향상을 위해 과도한 대중교통시설의 광고물 색채 규제 및 디자인 가이드라인이 요구된다. 특히 광고물의 크기와 규격, 채도 규정을 적용하여 쾌적한 정보획득 환경의 구축이 시급히 요구된다. 이를 위해서는 지하철역과 같은 교통시설 전체의 이용환경을 고려한 컬러유니버설디자인 환경 시스템 구축이 필수적이다. 특히 지하철 출입구에서부터 교차로, 주요광장 등 이동 동선 전체에 시각약자의 색채인지성 향상에 기반을 둔 정보획득을 위한 환경 조성이 필요하다. 또한 이를 위한 제도적 장치 및 지방자치단체와 관련부처의 공간조성계획에 대한 규정마련도 중요하다. (결론) 대중교통시설의 공공사인의 컬러유니버설디자인 개선을 위해서는 공공사인의 색채에 대한 연구, 색채가이드라인의 개발, 광고물 색채의 규제, 지하철역과 같은 교통시설 전체의 이용환경을 고려한 컬러유니버설디자인 환경 시스템 구축이 요구된다. 본 연구가 시각약자뿐 아니라 모든 대중교통의 사용자들에게 보다 쾌적한 사용환경의 개선에 기여하길 기대한다.
(Background and Purpose) Recently, incorporating a universal design for amenities used by all of the society has become an important issue. In particular, an environment that incorporates color in the universal design to aid the visually handicapped with public signage and in public transportation facilities is becoming increasingly important. The purpose of this study is to propose a universal design solution of color-coded public signage for the visually handicapped in public transportation facilities based on data from a field survey conducted at the main subway station in Seoul city. (Method) The research methods are as follows: 1) the contents of assessment of color-coded universal design are derived through analysis of existing research; 2) the assessment items for color-coded universal design of public signs are arranged through an expert questionnaire survey; and 3) examination of the situation and problems surrounding the public transportation facility through a survey of public signage in the main subway station in Seoul city, and suggesting improvement methods according to the assessment results. (Results) The results of the survey assessment indicate a poor environment in terms of color-coded universal design in material, color, mass, and layout, as well as access environment have a low good situation. Due to numerous kinds of public signs and advertising, it has been difficult to understand to recognize information by color. Thus, to improve signage through universal color design, a public transportation facility needs to build a system with specific guidelines for signage colors, while regulating advertising colors simultaneously. Such a basic design guidelines are required to improve signage visibility in the interior spaces of public transportation facilities. Furthermore, the establishment of a universal design color system must consider the entire transportation facilities environment, such as subway stations. It is essential to create a basic environment for information understanding based on a systematic survey and analysis of color recognition for the visually handicapped, taking into account the entire movement of subway entrances, intersections, and major public squares. To this end, it is important to prepare regulations on institutional devices and space plans for local governments and related administrative departments. (Conclusions) This study has an important implications as it was derived from a field survey on color public signage for the blind, the elderly, and pedestrians. This study will contribute suggestions for improvements on public signs in public transportation facilities, such as subways and bus terminals, for all users—including the visually handicapped.