본 연구는 경력단절 보육교사의 어린이집 재취업에 대한 인식을 살펴봄으로써 이들이 어린이집 재취업 과정에서 경험하는 어려움은 무엇인지를 이해하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 자료수집을 위해 전북 G시의 여성인력개발센터에서 진행하는 ‘유휴 보육교사 재취업 과정’에 참여한 경력단절 보육교사 6명을 대상으로 반 구조화된 면담을 통해 그 의미를 탐색하였다. 그 결과, 본 연구참여자들은 결혼과 출산, 양육, 경제적, 건강상의 이유 등으로 경력이 단절되어 재취업의 동기를 가지고 있으나 실제 어린이집에서 종일근무 하는 것에 대한 부담을 느끼고 있었고, 어린이집의 현장감 또는 적응력 등을 우려하였다. 또한, 보육교사의 직업관 및 가치관은 긍정적이었으나, 보육교사의 사회적 인식 및 처우에 대해서는 부정적인 인식이 나타났다. 경력단절 보육교사의 재취업 교육과정 만족도는 긍정적이었고 꼭 필요하다고 느끼고 있었으나, 교육방법으로 이론 중심의 강의식 보다는 실무와 실습, 견학 중심의 교육에 대한 요구도가 나타났고, 경력 연차 수에 따라 교육 수준 난이도의 조정이 필요하다고 하였다. 또한, 어린이집에서 무엇보다 중요한 것은 6명 모두 교사의 인성이라고 하였으며, 앞으로 경력단절 보육교사 재취업 교육과정은 정부의 공공기관이 담당하여 현장감과 전문성을 담보하고 교육이수 후, 공신력 등이 필요한 것으로 나타났다. 이는 경력단절 후, 보육교사에 대한 사회적 지원과 다양한 제도를 필요로 하며, 어린이집 재취업 교사를 위한 경력별 맞춤교육과 실무교육, 실습 및 견학 등의 실효성 있는 교육이 요구됨을 맥락적으로 알 수 있었다. 이러한 연구 결과는 향후 경력단절 보육교사의 어린이집 재취업을 위한 직무교육 및 정부 정책의 방향 제시에 긍정적인 기여를 기대해 볼 수 있다.
This study aims to understand the difficulties experienced in re-entry to childcare centers by career-interrupted childcare teachers. We collected data using semi-structured interviews with six career-interrupted childcare teachers who participated in the re-employment process for unemployed childcare teachers at G Women's Human Resource Development Center in Jeonbuk, Korea. The participants in this study had stopped working due to factors including marriage, childbirth, child rearing, economic, and health reasons, they were motivated to regain employment, but felt the burden of working all day at the childcare site. I was concerned about adaptability. In the results, occupational teachers vocational values were positive, however, social awareness and the treatment of the teachers were negative. Teachers were satisfied with re-employment training, and felt it to be necessary, however, the methods of education showed a need for practical, and field-based training rather than theory-based lectures, as well as adjustments to the level of difficulty according to years of career experience. The most important on site factor was the personality of the teachers. The re-employment training curriculum was developed by government-run institutions, aimed at ensuring a sense of realism and professionalism, however, after the completion of training, participants still needed to gain confidence. After a career break, it is necessary for teachers to have social and other forms of support, and practical education, practical training, and field trips are needed for teachers to effectively re-enter the field. The findings of this study can contribute to the development of career education and government policy for re-entry into childcare work.