메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
맹성규 (국토해양부, 한국항공대학교) 정윤식 (항공우주정책연구소) 최진국 (아시아나항공) 권보헌 (대한항공)
저널정보
한국항공운항학회 한국항공운항학회지 한국항공운항학회지 제20권 제1호
발행연도
2012.1
수록면
46 - 54 (9page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
One major safety issue of surface operations is the occurrence of runway incursions. Runway incursions are the consequence of multiple operational and/or environmental factors. Human error is known to contribute to almost every runway incursion. One major contributing factor for runway incursion is crew's lack of situational awareness during airport surface operations, induced by weather considerations, by complex airport factors or by crew technique itself; it is also caused by ATC issues. Various airport factors may affect pilot situational awareness, distract the crew, or lead to crew confusion. The recommendations to avoid runway incursions are manifold; Proper Crew's CRM/TEM skills, adequate communication technique, proper knowledge of airport surface markings, lights and signs and preparation of preparation of expected taxi out/in routing. Also runway incursion risk assessment on specific airport before flight may lead to aware of risk level and contribute to prevent runway incursion.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (13)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0