학습자의 성공적인 학습을 위해 체계적인 교수학습활동은 필수적이다. 최근에 주목받고 있는 학습분석은 이러한 교수학습활동을 개선하는 데에 도움을 줄 수 있다. 하지만 지금까지의 학습분석 연구는 주로 고등교육의 온라인에 국한되어 있기에 학습분석을 일반적인 교실상황의 교수학습현장에 적용에 대한 연구가 필요한 실정이다. 이에 본 연구에서는 학습자의 인지적, 정의적, 행동적 영역과 환경적 요인을 다차원적으로 측정한 WISE 학습종합검사의 정보를 바탕으로 교수학습현장에 학습분석을 적용해보았다. 연구결과 다음과 같은 내용을 확인할 수 있었다. 첫째, 학습분석을 통해 기존에 파악하기 어려웠던 교수학습현장의 학습정보들을 파악할 수 있었다. 둘째, 학습분석을 통해 교수학습현장에 대한 일반적인 통념이 크게 틀리지 않은 것을 확인할 수 있었다. 셋째, 학습분석 결과 각각의 집단에 맞는 교육적 처방이 필요함을 확인할 수 있었다. 결론적으로 이러한 연구결과를 통해 학습분석을 교수학습 현장에 적용하기 위해서는 학습자의 인지, 정서, 행동, 환경 등의 종합적인 정보를 파악하여 학습자 이해에 초점을 맞출 필요가 있다는 점을 생각해볼 수 있었다. 이 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 고등교육과 온라인 일변도의 학습분석의 연구를 일반적인 교육현장으로 확장하였다는 의의가 있다. 둘째, 학습자의 성공적인 학습을 위한 개선된 교수학습을 운영하기위해 일선 교육현장에 학습분석의 적용이 필요함을 알 수 있었다. 셋째, WISE 학습종합검사를 통해 교수학습 현장 개선을 위한 학습분석의 새로운 가능성을 확인할 수 있었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 첫째, 교수학습현장에 본 연구와 다른 내용과 방식의 학습정보를 활용하거나, 둘째, 교수학습현장에서 학습분석을 쉽고 간편하게 활용할 수 있는 교수학습 도구를 개발하거나, 셋째, WISE 학습종합검사의 다양한 학습정보들을 기존의 학습분석 분야와 다양한 교육환경에 확장 적용하는 등의 후속연구를 제언하였다.
Systematic teaching and learning activities are essential for learners to succeed. Learning analytics, which has recently attracted attention, can help improve these teaching and learning activities. However, since the study of learning analytics to date is mainly limited to online education of higher education, it is necessary to study the application of learning analytics to teaching and learning sites in general classroom situations. Therefore, in this study, the learning analytics was applied to the teaching and learning field based on the information of the WISE(Wide-insight Inquiry for Smart Education), which measured learners" cognitive, emotional, and behavioral domains, and environmental factors multi-dimensionally. As a result of the study, the following conclusions were confirmed. First, through learning analytics, it was possible to grasp the learning information of the teaching and learning field that were previously difficult to grasp. Second, through learning analytics, it was confirmed that the general myth of the teaching and learning field was not significantly wrong. Third, as a result of learning analytics, it was confirmed that educational prescriptions suitable for each group were needed. Through these findings, we could consider that in order to apply the learning analytics to the teaching and learning site, it is necessary to focus on the comprehensive information of the learner. The significance of this study is as follows. First, this study has the significance of extending the study of higher education and online based learning analytics to general classroom education sites. Second, it was found that the application of learning analytics to the classroom practice was necessary to operate improved teaching and learning for the successful learning of learners. Third, through the WISE, it was possible to confirm the new possibility of learning analytics to improve the teaching and learning field. Based on the results of this study, the following suggestions were made. First, more diverse learning information can be used in the teaching and learning field by changing the contents and methods. Second, it is necessary to develop a teaching and learning tool that can easily and conveniently utilize learning analytics according to the needs of the instructor in the teaching and learning field. Third, various learning information of the WISE can be applied to the existing learning analytics fields and various educational environments.