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논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김자영 (충남대학교) 이지홍 (충남대학교)
저널정보
한국로봇학회(논문지) 로봇학회 논문지 로봇공학회 논문지 제8권 제2호
발행연도
2013.6
수록면
116 - 128 (13page)

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This paper focuses on development of a testbed for analysis of robot-terrain interaction on rough terrain and also, through one wheel driving experiments using this testbed, prediction of maximum velocity and acceleration of UGV. Firstly, from the review regarding previous researches for terrain modeling, the main variables for measurement are determined. A testbed is developed to measure main variables related to robot-terrain interaction. Experiments are performed on three kinds of rough terrains (grass, gravel, and sand) and traction-slip curves are obtained using the data of the drawbar pull and slip ratio. Traction-slip curves are used to predict driving performance of UGV on rough terrain. Maximum velocity and acceleration of UGVs are predicted by the simple kinematics and dynamics model of two kinds of 4-wheel mobile robots. And also, driving efficiency of UGVs is predicted to reduce energy consumption while traversing rough terrains.

목차

Abstract
1. 서론
2. 측정 변수
3. 주행성 분석을 위한 실험장치 개발
4. 센서 데이터 검증 실험
5. 주행성 분석 장치를 통한 UGV의 기동성 및 효율성 예측
6. 결론
References

참고문헌 (13)

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UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-559-001258688