메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
유선주 (연세대학교) 이연숙 (연세대학교) 김석경 (연세대학교)
저널정보
한국실내디자인학회 한국실내디자인학회 학술대회논문집 한국실내디자인학회 2020년도 추계학술발표대회 논문집
발행연도
2020.11
수록면
203 - 206 (4page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In the global society, a universal design paradigm that respects diversity and human rights has been introduced, and classes for this are also emerging in Korea. This study attempts to conduct these classes and measure the effects of the classes. The method of this study used experimental Pre test-Post test Experimental Design method to conduct the lecture and measure the changed effect before and after class. The study subjects gave a total of 30 hours of lectures over three months to 16 graduate students at Y University. The effect of the class measured as a result of this study was significant in all six categories, a total of 25 questions. The change before and after the lecture was improved by a total of one point on average, and in detail, the understanding of the universal design paradigm and the understanding of practical technology techniques was the highest. On the other hand, the universal design environment and product understanding for various functional places were the lowest. Therefore, this study demonstrated that the teaching effect of universal design was high and that these modules were useful for nurturing future workforce.

목차

Abstract
1. 서론
2. 연구 방법 및 범위
3. 유니버설디자인 교육 효과 측정 결과
4. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0