언택트 시대라는 코로나19로 야기된 경제환경의 변화에 따라 전반적인 물류산업의 혁신이 더욱 요구되는 시기이고, 물류산업 혁신의 목표는 신속 정확하게 많은 양을 안전하게 그러면서도 저렴한 비용으로 전달하는 것이다. 전통적인 의미에서 물류는 각각의 제조업체의 제품이 판매처로 운송되면 판매자가 고객의 주문에 따라 배송 또는 택배를 통해 고객에게 전달하는 방식이었다. 그러나 새로운 방식은 다양한 판매자의 상품을 공동보관하고, 고객의 주문에 따라 실시간 반응을 하여 주문 접수부터 피킹, 포장, 라스트마일배송, 반품회수 및 재고관리까지 다양한 물류업무를 수행하는 것이다. 본 연구는 4차 산업혁명시대에 산업트랜드 변화에 대응한 물류혁신 방안과 코로나19로 야기된 언택트 시대에 스마트 물류산업 육성을 위한 물류정책의 중요도를 살펴보기 위해 AHP분석을 하였다. 분석결과는 첫째, 1단계 상위기준 평가항목에서는 적극적인 해외 물류시장 진출이 0.484로 중요도가 가장 높고, 그 다음으로는 스마트 물류기술 개발 및 보급(0.344), 고부가가치 물류신산업육성(0.121), 발전가능한 물류산업 환경조성(0.053)순으로 나타났다. 둘째, 2단계 하위기준 평가항목을 살펴보면, 고부가가치 물류신산업 육성에서는 물류신산업 육성을 위한 지원체계 마련이 0.590, 적극적인 해외 물류시장 진출에서는 유라시아 물류시장진출 네트워크 확보가 0.388, 스마트 물류기술 개발 및 보급에서는 첨단 스마트 물류기술 개발이 0.558, 발전가능한 물류산업 환경 조성에서는 e-Navigation 기술확보가 0.560으로 중요도가 높게 나타났다. 셋째, 하위기준에 해당하는 16개 평가항목의 전체 중요도를 살펴보면, 첨단스마트 물류기술 개발이 0.192로 세부평가항목 중에서 중요도가 가장 높고, 그 다음으로는 유라시아 물류시장진출 네트워크 확보가 0.188, 북국 해항로 상용화와 파나마운하 확장 대응이 0.098 순으로 중요도가 높고, 온실가스 감축기반 조성, 국가위험물 관리시스템 마련, 친환경 고부가가치 녹색물류 추진의 중요도가 낮게 나타났다.
To look for strategies for logistics innovation responding to changed industrial trend in the 4th Industrial Revolution Era and investigate the importance of logistics policies for cultivation of smart-logistics industry in the Untact era caused by COVID 19, this study conducted an AHP analysis. The results are presented as follows: First, of the 1st step upper standards rating items, the importance of active overseas logistics market entrance was 0.484, the highest, followed by smart logistics technology development and distribution (0.344), higher value-added logistics new industry cultivation(0.121), and development-possible logistics industry environment composition(0.053). Second, of the 2nd step lower standards evaluation items, the importance of a support system for cultivation of logistics new industry in respect to higher-value-added logistics industry cultivation was 0.590, that of networks for Eurasia logistics market entrance in respect to active overseas logistics entrance was 0.388, that of advanced smart logistics technology development in respect to smart logistics technology development and distribution was 0.558 and that of e-Navigation technology relating to development-possible logistics industry environment composition was 0.560. Third, in respect to the entire importance of 16 evaluation items corresponding to upper standards, the importance of advanced smart logistics technology development was 0.192, the highest in the specific evaluation items, followed by 0.188, that of networks for Eurasia logistics market entrance, 0.098, and that of Northern Sea Route commercialization and the Panama Canal expansion. However, the importances of green house gas reduction base development, national dangerous substance control system development and eco-friendly higher value added green logistics promotion were lower.