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논문 기본 정보

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학술대회자료
저자정보
이재준 (한전원자력연료) 이제원 (한전원자력연료) 손세익 (한전원자력연료) 이성기 (한전원자력연료) 유종성 (한전원자력연료)
저널정보
대한기계학회 대한기계학회 춘추학술대회 대한기계학회 2020년 학술대회
발행연도
2020.12
수록면
973 - 978 (6page)

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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A nuclear fuel assembly (FA), which is manufactured through mechanical processes, consists of a skeleton and fuel rods, and the rods are inserted at each grid cell in the skeleton. The manufactured FA is deformed due to tolerances, rod insertion process and others. In this research, the deformation are analyzed for the insertion process. Fuel rod is stretched and forces are loaded at FA due to generated high loads during the insertion process. The high load occurs due to interference fit between spring/dimple in grid and rod. Because cell size, defined a distance between spring and dimple, is smaller than outer diameter of rod. To simulate the deformed FA, finite element (FE) analysis is performed using mechanical analysis for the generated loads and optimized FE model with characteristics of real FA. And, FA deformations of the FE analysis compare with those of actual manufactured FAs to verify the generated loads and optimized FE model.

목차

Abstract
1. 서론
2. 연료봉 장입공정
3. 연료봉 장입에 의한 발생하중 산출
4. 집합체 횡방향 특성을 고려한 집합체 유한요소모델 최적화
5. 산출하중과 최적모델을 이용한 해석 및 모델 적합성 검증
6. 결론
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