이 연구의 목적은 대학생의 지식재산 교양 교육을 위해 필요한 기초 자료를 제공하고, 지식재산 리터러시의 수준을 파악하는 지표로 활용할 수 있는 대학생의 지식재산 리터러시 교육내용 표준을 개발하는 데 있다. 또한, 개발된 교육내용 표준을 토대로 한 설문지를 활용하여 실제 대학생의 지식재산 리터러시에 대한 인식을 확인하고 교육 요구를 산출하여 대학의 지식재산 교육과정을 구성하기 위한 기초자료를 제공하는 데 목적이 있다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 지식재산 리터러시는 ‘인간의 활동으로 발생한 창작물인 지식재산을 창출·권리화·보호·활용할 수 있는 지식과 능력, 태도’로 정의되었다. 둘째, 개발된 대학생의 지식재산 리터러시 교육 내용 표준은 5개의 영역, 27개의 하위 요소, 81개의 성취 기준으로 구성되었다. 셋째, 전문가 설문조사를 통하여 대학생의 지식재산 리터러시 표준 모델을 개발하였다. 개발된 모델은 교육과정 구성에 참고할 수 있도록 영역에 따라 3단계로 구성하였으며, 각 요소를 기본/심화로 구분하였다. 넷째, Borich(1980)의 필요 평가 모델, The Locus for Focus 모델, t-검정 등을 이용하여 교육 요구가 높은 영역과 요소를 확인할 수 있었다. 교육 요구가 매우 높은 요소는 ‘침해·분쟁 대응 방법’과 ‘특허 포트폴리오 구축’의 2개 요소가 해당하였으며, 교육 요구가 높은 요소는 ‘지식재산권의 종류’, ‘지식재산 윤리’, ‘특허 명세서 이해’, ‘청구범위 해석’, ‘표준특허의 이해’, ‘특허소송의 이해’, ‘기술가치 평가의 이해’, ‘기술거래의 이해’, ‘지식재산 활용 창업’, ‘기술 마케팅’의 10개 요소가 해당하였다.
The purpose of this study is to provide a basic reference required for general education regarding intellectual property for university students, and to develop a standard for educational content on intellectual property literacy for university students that can be used as a measure to identify levels of intellectual property literacy. The results and conclusion of this study are as follows. First, intellectual property literacy was defined as “the knowledge, ability, and attitude that can create, authorize, protect, and utilize intellectual property, which are creations that are produced from human activity”. Second, the standards for educational content for intellectual property literacy in university students that were developed consisted of 5 domains, 27 sub-elements, and 81 achievement standards. Third, a standard model for intellectual property literacy in university students was developed through expert surveys. The developed model was composed of three stages based on domain and each element was divided into basic and advanced stages so that it can be referenced when creating curriculums. Fourth, the domains and elements with high educational demands were identified using Borich’s (1980) needs assessment model, the locus for focus model, and t-tests. The elements with very high educational demand were ‘response methods for infringement and disputes’ and ‘establishing a patent portfolio’ and the 10 elements with high education demand included ‘types of intellectual property’, ‘ethics of intellectual property’, ‘understanding patent specifications’, ‘interpreting patent claims’, ‘understanding essential patents’, ‘understanding patent litigation’, ‘understanding technology valuation’, ‘understanding technology trade’, ‘creating start-ups using intellectual property’ and ‘technology marketing’.