메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
천승현 (고려대학교) 송용관 (부경대학교) 유경은 (고려대학교) 주우영 (고려대학교) 김보람 (강원대학교)
저널정보
한국체육과학회 한국체육과학회지 한국체육과학회지 제30권 제1호 (인문사회과학 편)
발행연도
2021.2
수록면
319 - 334 (16page)
DOI
10.35159/kjss.2021.2.30.1.319

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of present study was to test the mediating role of psychological needs between teacher interpersonal communication styles and student life skills in physical education (PE) context. PE Students (n=395) aged 13-17 year old participated in this study and completed the pack of questionnaire. Structural equation modeling (SEM) was utilized to analyze the hypothesized model proposed in this study. Results showed that teacher autonomy support was positively associated with student psychological need satisfaction and life skills development, whereas it was negatively related to student psychological need frustration and maladaptive behavior. The relationship between teacher autonomy and student life skill was fully mediated by student psychological need satisfaction, whereas the psychological need frustration did not mediate the relationship between autonomy support and school-social dysfunction. In conclusion, teacher autonomy support played the important role on student psychological experience which is positively related to life skill. The findings suggest that PE teacher autonomy support is the stronger predictor of the bright side of student motivation (need satisfaction) to develop life skills. More details and future directions were discussed.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 결과
Ⅳ. 논의
Ⅴ. 결론 및 제언
참고문헌

참고문헌 (45)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2021-692-001567213