메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
연구보고서
저자정보
문인철 (서울연구원) 김원호 (서울연구원) 김인희 (서울연구원) 반정화 (서울연구원) 민승현 (서울연구원) 유경상 (서울연구원) 홍상연 (서울연구원) 송미경 (서울연구원) 김수진 (서울연구원) 김혜인 (서울연구원)
저널정보
서울연구원 서울연구원 정책과제연구보고서 [서울연 2019-PR-55] '하계올림픽' 서울-평양 공동 개최 방안
발행연도
2020.12
수록면
1 - 394 (394page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
According to the theory of contact, which discussed reducing prejudice and building trust among conflict groups, co-hosting the 2032 Olympic Games is a very useful means to stop the conflict on the Korean Peninsula caused by the division of Korea. In addition, according to the functional theory that social and cultural exchanges and cooperation spread to political and military cooperation, co-hosting the 2032 Olympic Games increases the complex interdependence of the two Koreas. As such, the 2032 Seoul-Pyongyang Olympic Games will serve as a decisive opportunity to deepen the complex interdependence by increasing the amount and quality of inter-Korean contacts. The 2032 Olympic Games will be a large-scale conflict-changing contact platform that will transform the division of the Korean Peninsula into a reconciliation, integration and peace regime. In the short term, the 2032 Olympic Games will trigger infrastructure investment production in Seoul and Pyongyang, and even the two Koreas, and create direct and indirect employment. In the long term, a region will be formed in which neighboring areas will develop around Seoul and Pyongyang. The 2032 Olympic Games will accelerate the improvement and opening of North Korea’s national image. Then Seoul will emerge as a major channel for North Korea’s advancement and the centerpiece of the investment and development market on the Korean Peninsula. The 2032 Olympic Games will lead the development of tourism and sports industries in the two Koreas, with Seoul and Pyongyang at the center. Above all, the 2032 Olympic Games will reduce the cost of division and unification of the Korean Peninsula, contributing to the economic development of the two Koreas and the improvement of the livelihood of residents. The 2032 Olympic Games need to be set as a mission to “restore peace to sports, realize peace to develop into sports” in line with the Olympic spirit of creating a peaceful and better world through sports. These missions are based on the 2032 Olympic Games vision of “peace that the world and the earth recover, spread of sustainable developmental peace.” Under this vision and mission, the 2032 Olympic Games should aim to realize the ‘Democratic Peace Olympics’, ‘Peace Economy Olympics’, ‘Unification Peace Olympics’, ‘Future Peace Olympics’, ‘Eco-Peace Olympics’ and ‘Human Security Olympics’. The 2032 Olympic Games will actually be an inter-Korean Games, given that Seoul and Pyongyang are the main players but were pushed by a consensus between the leaders. Currently, there are various political, military and diplomatic issues in the two Koreas. Furthermore, the North’s nuclear issue is currently under way. In order to secure international support for hosting the 2032 Olympic Games and resolve the issue of sanctions against North Korea, the governments of the two Koreas must closely cooperate. First of all, the South and North Korean governments should implement the meaningful agreements they have made as soon. It will also have to sign a separate inter-Korean agreement focusing on the 2032 Olympic Games and prepare for the hosting and hosting accordingly. The Olympic Games are a large-scale mega sports event that requires a lot of time and effort even if held alone.

목차

[표지]
[요약]
서울-평양 하계올림픽, 한반도 분단체제 평화체제로 바꿀 남북접촉 플랫폼
서울시, 올림픽 유치하려면 IOC 개혁안 토대로 구체적 비전·전략 마련 필요
서울시·대한민국, 올림픽 등 국제대회 개최 경험 풍부···보유 인프라도 충분
평양시·북한, 올림픽 개최에 필요한 인프라·국제대회 개최 경험이 부족한 실정
서울시, IOC 개혁안에 부합한 ‘평화 올림픽’ 비전·미션, 추진전략 마련할 필요
서울-평양, 하계올림픽 공동유치 겨냥해 유치단계부터 긴밀한 협력 바람직
[목차]
표 목차
그림 목차
[01. 서론]
1_연구배경과 목적
2_연구내용과 방법
[02. 서울-평양 하계올림픽 공동유치 필요성과 기대효과]
1_올림픽 공동개최와 남북 접촉: 편견 감소와 신뢰 형성
2_한반도 분단 패러다임의 평화적 전환: 평화와 발전의 선순환 구조 구축
[03. 국제올림픽위원회(IOC)의 개혁안과 올림픽의 새로운 방향
1_올림픽 어젠다 2020과 새로운 규범
2_새로운 올림픽 유치 절차와 개최도시 협약
3_미래유치위원회와 후보도시 행동 원칙
[04. 하계올림픽 개최도시 사례와 개최 예정 도시 전략 분석]
1_2000년 이후 하계올림픽 개최도시 사례 분석
2_하계올림픽 개최 예정 도시 전략 분석
3_2032년 올림픽 유치경쟁 도시 현황
[05. 2032년 올림픽 추진을 위한 서울-평양 개최 여건 분석]
1_서울시 개최 여건 분석
2_평양시 개최 여건 분석
3_남북한 체육교류 사례
[06. 하계올림픽 공동유치를 위한 서울-평양 협력 방안]
1_서울-평양 하계올림픽 추진 방향
2_서울-평양 하계올림픽 추진 방안
3_서울-평양 하계올림픽 공동유치를 위한 주체별 협력 방안
[07. 결론]
[참고문헌]
[부록]
[Abstract]
[Contents]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2021-359-001918261